Chemarea la unitate

Femeile musulmane si activismul
In ultimul timp am tot reflectat asupra acestui subiect… drepturile femeilor, in special ale femeilor musulmane… in ziua de astazi este un subiect larg discutat. Oameni precum Irshad Manji, Ayaan Hirsi Ali, Asra Nomani si Amina Wadud sunt sustinuti si aplaudati de media vestica caci “indraznesc” sa se ridice si sa dezbata tema discriminarii femeilor in islam.  Oamenii ii considera “eroi”, “exemple de femei musulmane puternice” etc. Dar de ce? Caci ei care cauta sa “reformeze islamului” de fapt cauta sa il distruga. Ei acuza Sfantul Coran si Sunnah ca fiind misogine, sau ca ar discrimina femeile, ca le-ar trata precum cetateni de clasa inferioara. Ce este mai grav este ca multi musulmani ii sustin. In chemarea lor pentru “reformarea islamului” ei citeaza exemple ale musulmanilor care in mod real discrimineaza femeile. Aceste lucruri in schimb nu sunt sustinute de islam si nu fac parte din islam de cele mai multe ori este vorba de practici culturale.
Intrebarea cea importanta este : ce vom face noi? Prin “noi” fac referire la ummah in general si in special la femeile musulmane.
Am putea trata problema astfel:
-In primul rand sa constientizam ca aceste probleme intr-adevar exista. Multe persoane refuza sa creada ca aceste lucruri chiar au loc, iar altii intorc capul spunand ca sunt chestiuni culturale.
-In al doilea rand trebuie sa ne oprim si sa ne gandim cum sa rezolvam aceste probleme islamic. Apoi sa ne oprim din discutii si intr-adevar sa facem ceva.
Deci, cum am putea rezolva aceste probleme?
Nu numai nemusulmanii au nevoie de dawah ci din pacate si musulmanii. Ar trebuie integrati in comunitatile care practica diferite obiceiuri ce nu fac parte din islam musulmani care sa vorbeasca aceeasi limba sau care pot mai usor comunica cu ei pentru a-i face sa inteleaga adevarata cale a lui Allah Preainaltul. Este nevoie atat de femei cat si de barbati care sa se implice in schimbarea acestor ritualuri culturale.
Ar trebui infiintate grupuri islamice de sustinere pentru ca acele persoane – in special fetele – care se simt discriminate de familiile lor sau de oricine altcineva care incearca sa le impuna lucruri neislamice, sa aiba la cine apela, sa gaseasca intelegere si sustinere, ajutor si compasiune pentru rezolvarea si imbunatatirea situatiei lor.
Avem nevoie in comunitate de femei care au model pe Ummahaat al-Mu’mineen, Sahaabiyyaat, Maria mama lui Isus.
O, femei musulmane, unde sunteti? De ce nu aspirati sa fiti precum femeile despre care Allah a spus ca sunt cele mai bune femei din lume? Aasiyah, Maryam, Khadijah, Fatima…alese de Allah purificate si ridicate in statut deasupra tuturor femeilor?
Unde este Aisha, Maria, Khadija, Fatima din zilele noastre? Aceste femei sunt in fiecare dintre noi. Sunt multe femei care s-au indepartat de Sfantul Coran si Sunnah, noi le-am permis celor din jur sa ne considere “sarace”, agresate, supuse pentru ca am incetat sa aspiram sa fim precum femeile musulmane din trecut. Ne-am multumit cu lucrurile materiale din dunia, iar acestea nu ne vor fi de folos in viata de apoi. Am incetat sa cautam ceea ce ne conduce spre Paradis. Am permis altora sa profite de noi, si mai ales pentru ca nu ne-am informat in ceea ce priveste rolul nostru, drepturile noastre, responsabilitatile noastre islamice.
Daca am putea acuza pe cineva ar trebui sa incepem cu noi. Nimeni nu este vinovat de situatia noastra decat noi. Ar fi timpul sa incetam sa ne mai vaitam si sa facem ceva pentru a rezolva aceasta situatie. Sa invatam, sa citim despre religia noastra si sa practicam precum Ummahaat al-Mu’mineen sau Sahaabiyyaat . Sa invatam si pe altii corect religia islamica fie individual fie ca grup.
Fie ca Allah sa ne ajute sa devenim musulmani mai buni, si sa ne ajute sa facem lumea un loc mai bun, sa ne imbunatatim situatia, sa fim izbanditori in aceasta lume si in cea de apoi.
Amin

———————————————————————————————-

Responsabilitatea individuala

Individul este indubitabil o parte a societatii si un aspect esential al vietii islamice.

Allah spune:

…ati zis: “De unde a venit aceasta?”. Spune-le lor: “A venit de la voi însiva!”.” [Sûrah Âl `Imrân: 165]
Aceasta pentru ca Allah nu schimba îndurarea pe care a revarsat-o asupra unui neam, decât daca ei schimba ceea ce este în sufletele lor.” [Sûrah al-Anfâl: 53]

 

Ideea de inviere si judecata in Viata de Apoi are baza pe conceptul de responsabilitate individuala. Acelasi lucru poate fi afirmat despre creatie. Allah spune:

Lasa-Ma cu cel pe care l-am creat singur.” [Sûrah al-Mudaththir: 11]
<!–[if !supportLineBreakNewLine]–>
<!–[endif]–>

În Ziua aceea va fugi omul de fratele lui,

De mama lui, de tatal lui,

De soata lui si de copiii lui!

În Ziua aceea, fiecare om va avea lucrul sau care îi va fi de ajuns.” [Sûrah `Abasa: 34-36]
<!–[if !supportLineBreakNewLine]–>
<!–[endif]–>

Cand indeplinim I’tikaf in moschee putem realiza importanta responsabilitatii individuale caci I’tikat ne elibereaza de presiunea exterioara a comunitatii sau chiar a societatii din care facem parte. In momentul cand ne retragem in moschee, noi ca indivizi musulmani ne putem restabili starea naturala a mintii.

Allah spune:

Spune: “Eu va îndemn pe voi cu privire la un singur lucru: Sa va ridicati voi înaintea lui Allah câte doi sau câte unul si apoi sa cugetati! Tovarasul vostru [Muhammed] nu este stapânit de duhuri,( ci el nu este decât un prevenitor pentru voi înainte de o osânda aspra!”.” [Sûrah Saba’: 46]

Reflectarea si gandirea clara la care islamul cheama nu vine dupa dorintele oamenilor ci cere respect fata de opiniile altora si acordarea de respect fata de aceste opinii. Poate ca nu suntem de accord cu parerile altora dar trebuie sa aparam dreptul altei persoane de a-si exprima propriile pareri.

 

Fiecare musulman se confrunta cu problemele cu care se confrunta musulmanii in ziua de azi. Cand o persoana are probleme fara sa constientizeze responsabilitatea individuala, responsabilitate pe care islamul cauta sa o cultive in ea, acea persoana poate cu usurinta sa dea vina pe influente exterioare. Incepe sa discute despre globarizare, Zionism, puteri ascunse ce joaca un joc clandestine. Poate cu usurinta sa dea vina pe govern, savanti, destin sau istorie pentru criza prin care trece.El nu se va gandi sa se invinuiasca. Considera din start ca este pe deplin nevinovat. Parerile si opiniile sale sunt intotdeauna corecte. El cunoaste totul. Daca restul l-ar urma totul ar fi bine.


Poate unele persoane sunt incapabile sa isi rezolve problemele domestic datorita neexperientei, sau lipsei de educatie sau indeciziei. Ii poate fi dificil sa isi depaseasca obiceiurile urate sau defectele caracterului.

Responsabilitatea individuala poate varia de la o persoana la alta in functie de importanta pozitiei acelei persoane in societate, cunoasterea sa precum si experienta. Responsabilitatea individuala exista intr-un context istoric si nu apare brusc. Responsabilitatea inseamna a face fata la poverile intampinate, indeplinirea obligatiilor, sustinerea drepturilor si realizarea a ceea ce este corect.

Cu toate ca responsabilitatea individuala este prin definitie atribuita individului, poate conduce la rasplata pentru intreaga societate. Profetul Muhammad pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa a spus:

“Fiecare articulatie din corpului omului are caritate pentru fiecare zi in care soarele rasare. Este un act de caritate sa creeam impacare intre doi oameni. Este caritate sa ajutam un om sa urce pe calul sau. De asemenea, sa ii ridicam bagajele este caritate. O vorba buna este caritate. Fiecare pas pe care il facem in drum spre rugaciune este caritate. Este caritate sa indepartam un obstacol de pe drum.”


O forma de caritate fata de ceilalati este atunci cand desi suntem incapabili de a face mai mult ne abtinem de a abuza de altii.

Obligatiile individuale discutate in cartile clasice de legislatie islamice reprezinta responsabilitatile individuale. Toate aceste obligatii sunt prescrise pentru a dezvolta caracterul Islamic al omului pentru ca aceea persoana sa poate aduce o contributie pozitiva asupra societatii.

in ciuda acestor lucruri, descoperim un numar mare de musulmani preocupati cu probleme globale sau generale dar acestea duc la proprii deficient. Ei se gandesc la problemele ce afecteaza lumea musulmana dar in acelasi timp neglijeaza problemele musulmanilor din tara sau comunitatea lor. Vorbesc despre starea de omenire dar in acelasi timp esueaza in a-si corecta numeroasele greseli.

Daca noi ca indivizi ne aflam in asemenea stadiu trist atunci cum putem vorbi despre problemele generale ale musulmanilor? Daca ne aflam in asemenea stadiu atunci noi am devenit parte a problemei.

 

De aceea, pentru a rezolva problemele lumii trebuie sa incepem prin a ne indrepta pe noi insine. Primii pasi pe lungul drum al reformarii societatii sunt pasii pe care ii facem pentru a ne indrepta.

 


Suntem cu usurinta distrasi de problemele generale si de crizele aparute din intreaga lume si uitam de problemele noastre serioase. Neglijam importanta dezvoltarii noastre si a gandiri noastre, lucruri ce va contribui la rezolvarea problemelor generale. Toti indivizii ce formeaza organizatii, institutii si natiuni ale lumii au putere considerabila pentru a schimba ceva in bune, cu toate ca este posibil sa fie trecuti cu vederea de istorie sau de mass media.

Mare expansiune a islamului in zilele timpurii nu trebuiesc amintite numai in contextul liderilor proemintenti. Toti cei care au sacrificat, au luptat si chiar si-au dat vietile precum si toate femeile care au sustinut trebuiesc de asemenea amintiti.

 

Civilizatia islamica nu poate fi asociata numai califilor si conducatorilor ci tuturor muncitorilor, artizanatilor, ganditorilor, investitorilor care au cladit civilizatia cu toate ca istoria nu isi poate aminti numele conducatorilor asociati ei.

 

Insemnatarea responsabilitatii individuale se gaseste in invataturile Coranului si legislatiei islamice. Este cladirea esentiala a societatii. O cladire este realizata de mai multe caramizi individuale.


Profetul Muhammad (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa) a spus:

“Credinciosii cu respect unii fata de ceilalti sunt precum o cladire fiecare dintre ei sustin intregul.”

[Sahîh al-Bukhârî and Sahîh Muslim]

 

 

Responsabilitatea individuala

de Sheikh Salman al-Oadah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: