INTREBARI SI RASPUNSURI DESPRE MENSTRUATIE

În numele lui Allah, Cel Îndurător, Cel Milostiv

Lauda lui Allah Preaînaltul şi pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra trimisului Muhammed, fiul lui Abdullah şi asupra familiei sale, asupra companionilor şi asupra celor care îi urmează exemplul până în Ziua Judecăţii.

Soră musulmană, având în vedere numărul mare de întrebări care sunt puse învăţaţilor în legătură cu actele de adorare (ibadet) în perioada menstruaţiei, am fost nevoiţi să adunăm acele întrebări care se repetă, mai tot timpul, şi să răspundem la ele fără a intra în prea multe amănunte, ci cât mai pe scurt ca acestea să fie cât mai bune întelese şi cât mai la îndemână. Şi toate aceastea pentru importanţa jurisprudenţei în credinţa lui Allah şi pentru ca tu să poţi să-L adori pe Creatorul tău cu cunoaştere şi învăţătură.

Pacea şi binecuvântarea fie asupra trimisului lui Allah, Muhammed, asupra familiei sale şi asupra companionilor săi.

Editorul

REGLEMENTARI ÎN LEGĂTURĂ CU MENSTRUAŢIA CE IMPLICĂ ÎNDEPLINIREA RUGĂCIUNII ŞI A POSTULUI

Întrebarea nr.1: Dacă menstruaţia s-a sfârşit şi femeia s-a purificat imediat după rugăciunea de dimineaţă, poate să ţină post în acea zi? Se consideră acea zi precum că a ţinut post sau trebuie s-o recupereze?

Răspunsul: Există două puncte de vedere în cazul în care femeia s-a purificat imediat după răsăritul soarelui.

Prima afirmaţie. Acea zi trebuie să continue să o postească dar nu se socoteşte ca fiind postită, ci trebuie să o recupereze, aceasta fiind cea mai cunoscuta din jurisprudenţa şcolii lui Ahmed ibn Hanbeli, Allah să-l miluiască.

A doua afirmaţie. În acea zi nu trebuie să postească, căci postul nu este corect, pentru ca la începutul zilei (înainte de răsăritul soarelui) nu a ţinut post fiind în perioada menstruaţiei (purificându-se abia după răsăritul soarelui). Iar dacă nu a fost corect, abstinenţa de la mâncare şi băutură nu are nici un folos. Iar în acest timp îi este interzis să ţină post şi nu este considerat pentru ea deoarece nu a ţinut post de la începutul zilei, fiindu-i interzis. Postul pe care îl ştim cu toţi constă în abţinerea de la mâncare şi băutură – întru adorarea lui Allah Preaînaltul – de la începutul timpului rugăciunii de dimineaţă (răsăritul zorilor) până la apusul soarelui. Acest verdict este mai puternic decât primul, insa în ambele verdicte este obligatorie recuperarea acelei zile de post.

Î.nr.2: În cazul în care s-a “purificat” şi s-a îmbăiat după rugăciunea de dimineaţă şi-a îndeplinit rugăciunea şi a ţinut post, acea zi mai trebuie să-o recupereze?

Răspunsul: Dacă menstruaţia s-a sfârşit şi s-a “purificat”, înainte de rugăciunea de dimineaţă (răsăritul zorilor), chiar şi cu un minut înainte, fiind constientă de acest lucru, în timpul Ramadanului trebuie să postească; postul acelei zile fiind corect, nefiind necesar să recupereze acea zi deoarece a postit fiind “pură”, chiar dacă s-a spălat după intrarea timpului pentru rugăciunea de dimineaţă (răsăritul zorilor). Acelaşi verdict se da şi în cazul bărbatului care, la răsăritul soarelui, nu are gusl din orice motiv (în urma relaţiilor conjugale sau ejaculărilor care au avut loc în timpul somnului) şi care se îmbăiază după rugăciunea de dimineaţă (răsăritul zorilor). Postul acestuia este considerat corect. Cu această ocazie vreau să atrag atenţia asupra altei probleme legate de femei, care dacă menstruaţia le-a venit după ce a postit şi şi-a deschis postul, unele dintre acestea cred că postul nu este valabil. Acest lucru neavând nici o argumentaţie, căci chiar dacă menstruaţia i-ar veni după apusul soarelui, chiar şi cu o secundă, postul ei este complet şi corect.

Î.nr.3. Lăuza, dacă a ieşit din lăuzie înainte de patruzeci de zile trebuie să ţină post şi să îndeplinească rugăciunea?

Răspunsul: Da, lăuza dacă a ieşit din lăuzie înainte de patruzeci de zile trebuie să ţină post, daca este în luna Ramadan, trebuie să-şi îndeplinească rugăciunile zilnice, iar soţului ei îi este permis să întreţină relaţii sexuale cu ea, dat fiind faptul că este “pură” neexistând nimic care să o oprească de la a posti, a-şi îndeplini rugăciunile ori de la a întreţine relaţii sexuale cu soţul ei.

Î.nr.4. Dacă, de obicei, menstruaţia ţine şapte sau opt zile, apoi s-a prelungit, o dată sau de două ori, care este verdictul în acest caz?

Răspunsul: În cazul în care menstruaţia dura şapte sau opt zile, apoi s-a prelungit devenind nouă, zece sau unsprezece zile, nu îndeplineşte rugăciunea până ce nu se purifică, deoarece Profetul (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!) nu a desemnat o perioadă anume pentru menstruaţie. Allah Preînaltul a spus: “Te întrebă despre (împreunarea) cu femeile în timpul menstruaţiei. Spune: <Acesta este un rău>”.(Baqara:222) Acest sânge dacă continuă, femeia este în aceeaşi situaţie (menstruaţie) până ce se purifica şi se îmbăiază. Luna următoare dacă ţine mai puţin decât luna precedentă, se îmbăiază şi îşi îndeplineşte rugăciunea.

Pe scurt, femeia care este în timpul menstruaţiei nu îndeplineşte rugăciunea decât după ce s-a îmbăiat, chiar dacă această perioadă corespunde sau nu corespunde cu perioada obişnuită, fiind mai lungă sau mai scurtă.

Î.nr.5. Femeia care este lăuză, timp de patruzeci de zile fără să îndeplinească rugăciunea şi fără să ţină post sau este în funcţie de cât ţine sângele, iar când se opreşte ţine post şi împlineşte rugăciunea după îmbăiere iar când revine le întrerupe? Şi care este perioada minimă pentru lăuzie?

Răspunsul: Lăuzia nu are o perioadă bine determinată. Atât timp cât sângele continuă, nu îndeplineşte rugăciunea, nu posteşte şi nici nu întreţine relaţii sexuale cu soţul ei. Iar dacă vede că s-a purificat, chiar şi după zece sau cinci zile, îndeplineşte rugăciunea, posteşte şi întreţine relaţii sexuale cu soţul ei. Concluzia este că lăuzia este ceva perceptibil, reglementările Islamului avand legatura cu existenţa sau inexistenţa acesteia (lauziei); daca exista se aplica acele reglementari, iar daca nu exista nu mai sunt interdicţii. În cazul în care lăuzia a depăşit şaizeci de zile este considerată mustehada (continuarea scurgerii de sange care are loc in afara perioadei de menstruatie, in cazul careia nu se aplica reglementarile menstruatiei). În această situaţie consideră zilele următoare, zile de menstruaţie în funcţie de câte erau înainte şi apoi poate împlini tot ceea ce îi era oprit.

Î.nr.6. Dacă în timpul zilei, în luna Ramadan, au curs câteva picături de sânge, acest lucru continuând de-a lungul acestei luni şi ea posteşte, postul ei este corect?

Răspunsul: Da, postul ei este corect, picăturile acestea nefiind semnificative, ele provenind din vene. Se relatează că Ali ibn Abu Talib (Allah sa fie multumit de el!) a zis: “Aceste picături care se aseamănă cu cele din nas, nu sunt considerate menstruaţie.”

Î.nr.7. Dacă perioada de menstruaţie sau lăuzie s-a terminat înainte de răsăritul soarelui, dar s-a îmbăiat după aceea, postul este corect?

Răspunsul: Da, postul este corect. Dacă menstruaţia s-a sfârşit înainte de a începe postul şi nu s-a îmbăiat decât după răsăritul soarelui, ea îşi poate continua postul, fiind considerat corect. Acest verdict este valabil şi în cazul lăuzei, pentru că se consideră că face parte dintre cele care pot posti, dar şi în cazul celui care se scoală din somn şi nu este “pur” (dacă a întreţinut relaţii sexuale sau în urma viselor erotice). Postul acestora este corect, în conformitate cu spusele lui Allah Preaînaltul: “Acum împreunaţi-vă cu ele şi căutaţi să pliniţi ceea ce v-a prescris Allah! Mâncaţi şi beţi până când puteţi să deosebiţi firul alb de firul negru, la revărsatul zorilor.” Allah Preînaltul dacă a permis împreunarea până la începutul postului implică că îmbăierea să fie după începerea postului. De asemeni există şi relatarea de la Aişa precum că “Profetul (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!) începea postul după ce se împreunase cu soţia” (adică nu se îmbăia decât după începutul postului).

Î.nr.8. Femeia care a simţit că trebuie să-i vina menstruaţia fără însă să iasă ceva înainte de apusul soarelui, ori a simţit durerea specifica menstruaţiei; postul ei este corect sau trebuie să recupereze aceea zi?

Răspunsul: Dacă femeia, care nu este în perioada mentruaţiei, a simţit menstruaţia însă fără să se întample ceva decât după apusul soarelui sau a simţit durerea menstruaţiei şi nu s-a întâmplat ceva decât după apus şi a postit acea zi, postul ei în acea zi este valabil şi nu trebuie recuperat, in cazul in care era obligatoriu (fard), iar în cazul în care era nafile (opţional) este demnă de a fi răsplătită (sawab).

Î.nr.9. Femeia dacă a văzut sânge însă nu este sigură că este sânge menstrual, care este verdictul în cazul postului ei în acea zi?

Răspunsul: Postul ei este corect deoarece nu se consideră menstruaţie până ce nu este sigură că este sânge menstrual.

Î.nr.10. Se întâmplă ca, câteodată, să existe urme de sânge sau să curgă câteva picături în diferite ore ale zilei, câteodată în timpul menstruaţiei fără să vină menstruaţia propriu-zisă, iar câteodată în afara perioadei menstruaţiei. Care este verdictul în privinţa celei care ţine post în aceste două situaţii?

Răspunsul: Dacă aceste picături sunt în zilele de menstruaţie obişnuite iar ea le consideră din menstruaţie, acestea sunt considerate drept menstruaţie.

Î.nr.11. Lăuzele şi cele care sunt în perioda ciclului menstrual pot sa bea şi să mănânce în timpul zilei, în timpul Ramadanului?

Răspunsul: Da, ele pot să bea şi să mănânce, în timpul zilei, în timpul Ramadanului, însă este mai indicat ca acest lucru să fie pe ascuns dacă, în casă, sunt copii deoarece acest lucru le induce dubii.

Î.nr.12. În cazul în care lăuzia sau menstruaţia s-a sfârşit în timpul rugăciunii de după amiază (zuhr), cea care se afla în această situaţie trebuie să îndeplinească şi rugăciunea de prânz (asr), sau trebuie să îndeplinească doar rugăciunea de după amiază?

Răspunsul: Verdictul, în acest caz, este că nu trebuie să îndeplinească decât rugăciunea de după amiază, neexistând argumente pentru obligativitatea rugăciunii de prânz. Profetul (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!) a spus: “Cine face un rekeat din rugăciunea de după amiază înainte să apună soarele, a îndeplinit rugăciunea de după amiază”, şi nu a pomenit nimic de rugăciunea de prânz. Iar dacă rugăciunea de amiază ar fi fost obligatorie, ne-ar fi spus-o Profetul (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!). Femeia, a cărei menstruaţie a început după rugăciunea de prânz, nu trebuie să recupereze decât această rugăciune, fără rugăcinea de după amiază, cu toate că rugăciunea de amiază se poate uni cu cea de după amiază. În funcţie de aceasta, verdictul final este că nu trebuie să îndeplinească decât rugăciunea de după amiază. Acelaşi verdict se dă şi în cazul în care lăuza sau cea care a fost în perioada menstruaţiei se curăţă înaintea sfârşirii timpului rugăciunii de noapte (isha), netrebuind să îndeplinească decât rugăciunea de noapte fără rugăciunea de seară (maghrib).

Î.nr.13. În cazul femei care avortează, există 2 cazuri: situaţia în care avortează înainte de formarea fătului sau situaţia în care avortează după formarea fătului. Care este verdictul postului ei în ziua în care avortează şi a zilelor în care îi curge sânge?

Răspunsul: In cazul în care avortează înainte ca fătul să se formeze, sângele nu este sânge de lăuzie iar femeia poate posti şi îşi poate îndeplini rugăciunile, postul ei fiind corect. Iar în cazul în care avortează după ce fătul s-a format, sângele este sânge de lăuzie, fiindu-i interzis să ţină post şi să-şi îndeplinească rugăciunile. Diferenţierea în această situaţie este în funcţie de formarea fătului, daca el este format, sângele este sânge de lăuzie şi femeii i se interzic postul şi rugăciunea, iar dacă nu este format, sângele nu este cel de lăuzie şi nu-i sunt interzise postul şi rugăciunea.

Î.nr.14. Femeii însărcinate caruia îi curge sânge în timpul Ramadanului îi influenţează postul?

Răspunsul: Femeia dacă vede sânge menstrual, postul ei nu ii este considerat. Profetul (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!) a spus: “Femeia care este în perioada menstruaţiei nu îndeplineşte rugăciunea şi nici nu posteşte.” De aceea, sângele menstrual şi lăuzia sunt cele care strică postul. Dacă curgerea sângelui în situaţia femeii însărcinate, în timpul Ramadanului, este în perioada menstruală i se strică postul asemenea femeii neînsăcinate. Iar dacă nu este în perioada menstruală nu îi strică. Menstruaţia care o au cele însărcinate este menstruaţie care nu s-a întrerupt de când este însărcinată, având loc în perioadele obişnuite, este considerată drept menstruaţie şi se aplică aceleşi reglementări ca în cazul menstruaţiei normale. Dar dacă s-a întrerupt apoi a văzut din nou sânge acesta este cel obişnuit şi care nu-i influenţează postul, deoarece nu este menstruaţie.

Î.nr.15. Dacă în zilele obişnuite din lună (zilele de menstruaţie) vede sânge iar în ziua următoare nu mai vede sânge toată ziua, ce trebuie să facă?

Răspunsul: Este clar că această pauză sau uscăciune care a avut loc în zilele menstruaţiei din lună face parte din menstruaţie. Unii învăţaţi au spus că, în cazul în care vede într-o zi sânge iar în alta nu, ziua în care vede este considerată ca făcând parte din zilele de menstruaţie iar ziua în care nu vede nu este considerată dintre zilele de menstruaţie, până la cinsprezece zile iar după aceasta se consideră istihada (hemoragie). Aceasta fiind părerea cea mai cunoscută din jurisprudenţa şcolii Hanbali.

Î.nr.16. Dacă, în ultimele zile din perioada menstruală, înainte de a se curăţa, femeia nu vede urme de sânge, poate să postească acele zile chiar dacă nu a văzut semnul de sfârşit (nu s-a curatat)?

Răspunsul: În cazul în care nu este obişnuită să vadă semnul de sfârşit, precum se întâmplă cu unele femei, poate să postească. Iar în cazul în care este obişnuită să vadă semnul de sfârşit, nu posteşte până ce nu vede semnul de sfârşit (lichidul alb) şi se curăţă.

Î.nr.17. Care este verdictul în cazul recitării Qur’an-ului din el sau din memorie de către lăuze sau cele care sunt în perioada menstruală, în situaţii extreme aşa cum sunt elevele, studentele sau profesoarele?

Răspunsul: Nu este păcat ca femeia lăuză sau cea care este în perioada menstuaţiei să recite din Qur’an, dacă este necesar, ca în cazul profesoarei sau elevei care citeşte lecţiile pe care obişnuia să le citească. Însă dacă recitarea se face ca o faptă de adorare este mai bine să se abţină deoarece majoritatea învăţaţilor sunt de părere că lăuzei sau celei care se afla în perioada menstuaţiei, nu îi este permis să recite din Qur’an.

Î.nr.18. Este obligatoriu ca cea care se curăţă după perioada de menstruaţie să-şi schimbe hainele, ştiind că sângele sau alte impurităţi nu i-au atins hainele?

Răspunsul: Nu, nu trebuie, deoarece menstruaţia nu îi murdareşte hainele şi corpul, ci numai ce este atins de sânge. De aceea, Profetul (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!) le-a spus femeilor că dacă sângele menstrual le atinge hainele să le spele şi să îndeplinească rugăciunea în ele.

Î.nr.19. Ce trebuie să facă o femeie care a avut de recuperat şapte zile din luna de Ramadan din cauza lăuziei şi nu le-a recuperat până la Ramadanul următor, iar din Ramadanul următor i-au mai rămas şapte zile pentru că a trebuit să alăpteze şi pe care nu le-a recuperat din cauza bolii. Ce ar trebui să facă acum, când se aproprie cel de-al treilea Ramadan?

Răspunsul: Dacă această femeie a nu putut posti din cauza unei boli va recupera zilele nepostite când va putea, chiar dacă a trecut un an şi a venit o altă lună de Ramadan, date fiind aceste circumstanţe. Iar dacă nu posteste din alte motive nu îi este permis să întârzie recuperare zilelor de post până anul următor. Aişa (Allah Preaînaltul să fie mulţumit de ea!) a spus: “Aveam de recuperat zile de post şi nu puteam face acest lucru decât în Şaban (luna anterioară lunii Ramadan).” În conformitate cu această relatare, această femeie trebuie ca să se gândească la propria situaţie, iar dacă nu are o motivaţie, este păcătoasă şi trebuie să se căiască şi să se grăbească să îşi recupereze zilele nepostite, iar de are o motivaţie, nu este nici un păcat chiar dacă întârzie un an sau doi.

Î.nr.20. Ce trebuie să facă acele femei care au de recuperat zile de post din anul trecut şi se întâmplă să vină Ramadanul următor fără ca ele să-şi fi recuperat acele zile?

Răspunsul: Trebuie ca acestea să se căiască pentru faptele lor, pentru că nu-i este permis celui care are de recuperat zile de post să întârzie recuperarea acestora până la Ramadanul următor fără o motivaţie. Deoarece Aişa (Allah Preaînaltul să fie mulţumit de ea!) a spus: “Aveam de recuperat zile de post şi nu puteam face acest lucru decât în Şaban (luna anterioară lunii Ramadan).” Iar cine se află în această situaţie să se căiască lui Allah Preaînaltul pentru această faptă şi să recupereze acele zile care le-a lăsat după cel de-al doilea Ramadan.

Î.nr.21. În cazul în care menstruaţia a început după ce a intrat timpul rugăciunii de prânz cu o oră, iar ea nu şi-a îndeplinit rugăciunea, trebuie ca rugăciunea să fie recuperată?

Răspunsul: Învăţaţii au două păreri în această situaţie. Unii dintre ei susţin că nu trebuie să recupereze aceea rugăciune dat fiind faptul că nu a greşit şi nu a păcătuit pentru că îi este permis să întârzie îndeplinirea rugăciunii până la sfârşitul timpului acesteia. Ceilalţi susţin că trebuie să o recupereze, în conformitate cu spusele Profetului (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!): “Cine a prins un rekeat din rugăciune, a prins rugăciunea.” Iar pentru siguranţă, se recomandă să recupereze acea rugăciune, dat fiind faptul că nu este o greutate în recuperarea unei singure rugăciuni.

Î.nr.22. Dacă femeia însărcinată vede sânge înainte de a naşte cu o zi sau două renunţă la rugăciune şi la post din această cauză?

Răspunsul: Femeia dacă vede sânge înainte de a naşte cu o zi sau două, renunţă să îndeplinească rugăciunea şi la post, dacă are dureri, pentru că acest sânge este de lăuzie, iar pentru acest fapt renunţă la rugăciune şi la post. Iar de nu are dureri este sânge care nu se ia în considerare, şi în acest caz nu poate fi oprită de la rugăciune şi nici de la post.

Î.nr.23. Care este verdictul în privinţa utilizarii pastilelor care opresc menstruaţia cu scopul de a ţine tot postul?

Răspunsul: Eu avertizez asupra utilizării acestor pastile, deoarece acestea au efecte negative, grave, confirmate de către medici. Allah Preaînaltul a scris femeii menstruaţia, aşa că trebuie să se conformeze şi să nu încerce să-o oprească. Deci să postească când nu există nici o piedică, iar când există această piedică, să nu postească, acceptând ceea ce i-a fost prescris de către Allah Preaînaltul.

Î.nr.24. Care este verdictul în cazul femei care, după două luni de la căsătorie şi după ce i s-a terminat perioada de menstruaţie, a început să vadă unele picături mici de sânge, poate să postească sau nu?

Răspunsul: Problemele femeilor în ceea ce priveste menstruaţia şi căsătoria sunt foarte vaste şi aceasta din cauza utilizării pastilelor anticoncepţionale şi a celor care opresc menstruaţia. Este adevărat că aceste probleme au existat şi pe vremea Profetului (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!) şi chiar de când există femeile, însă înmulţirea acestor probleme îl uimesc pe cel care încercă să le găsească o rezolvare în ultima vreme. Regula generală este că dacă femeii i s-a sfârşit menstruaţia şi s-a curăţat, fiind sigură de acest lucru, adică la sfârşitul menstruaţiei a apărut acea pată albă, ştiută de femei, urmată de un lichid de culoarea gălbuie sau maronie îi este permis postul, rugăciunea şi relaţiile sexuale cu soţul. Ummu Atiya a spus: “Nu luam în considerare culoarea gălbuie şi maronie .” În funcţie de cele relatate spunem că: toate cele care au loc dupa purificarea sigura nu dăunează femeii şi nu o împiedică pe aceasta să îşi facă rugăciunea sau să ţină post sau să aibă relaţii sexuale cu soţul ei, însă nu trebuie să se grăbească până ce nu se purifică, pentru că unele femei, imediat după ce nu le mai curge nimic se îmbăiază înainte să vadă sfârşitul menstruaţiei. De aceea trimiteau la Aişa (Allah fie mulţumit de ea) o bucată de bumbac cu sânge, iar ea le spunea să nu se grăbească până ce nu văd pata albă.

Î.nr.25. Unor femei sângele continua sa le curga şi cateodata se intampla sa se intrerupa o zi sau două. Care este verdictul în acest caz, cu privire la post, rugăciune şi celalalte acte de adorare?

Răspunsul: Este cunoscut că unii învăţaţi susţin că în cazul în care a trecut menstruaţia, femeia se poate îmbăia şi poate posti şi îndeplini rugăciunea iar ceea ce vede după două ori trei zile nu mai este considerată menstruaţie dat fiind faptul că ei consideră perioada minimă între două menstruaţii ca fiind de treisprezece zile. Alţi învăţaţi au spus că atunci când vede sânge este menstruaţie iar când acesta nu mai continuă nu este în perioada menstruaţiei, chiar dacă între cele două menstruaţii nu sunt treisprezece zile.

Î.nr.26. Care situaţie este considerată mai bună: cazul în care femeia îşi face rugăciunea de noapte, în luna Ramadan, acasă sau cea care îşi îndeplineşte rugăciune la moscheea, dat fiind faptul că acolo se fac şi lectii şi alte lucru asemănătoare. Care este îndrumarea pentru femeile care îndeplinesc rugăciunea la moscheie?

Răspunsul: Este mai bine să îndeplinească rugăciunea acasă, dat fiind cunoscută relatarea Profetului (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!): “Iar casele lor sunt mai bune pentru ele.” De asemenea ieşirea femeilor din casă atrage după sine ispite în cele mai multe din cazuri, de aceea, rămânerea ei în casă fiind mai bine pentru ea decât să iasă pentru rugăciunea în moscheie, iar lecţiile şi povestirile le poate asculta prin intermediul casetelor. Îndrumarea mea pentru cele care îndeplinesc rugăciunea în moscheie este să iasă din casă fără să-şi arate frumuseţea şi să fie neparfumate.

Î.nr.27. Care este verdictul în cazul gustării mâncării de către femeia care posteşte în luna Ramadan?

Răspunsul: Nu e nici o problemă, dat fiind faptul că acest lucru este necesar, însă trebuie să scuipe ceea ce a gustat şi să fie atentă.

Î.nr.28. Îi este permis unei femei gravide în primele luni de sarcină, care a avortat din cauza unei hemoragii puternice, cauzată de un accident, să întrerupă postul sau trebuie să-l continue, iar dacă a întrerupt postul a păcătuit?

Răspunsul: Femeia însărcinată nu are menstruaţie, aşa cum a zis Imamul Ahmed, căci femeile ştiu că sunt însărcinate prin oprirea menstruaţiei. Iar menstruaţia, precum au zis oamenii de ştiinţă, este o creaţie de-a lui Allah Preaînaltul pentru hrănirea fătului in burta mamei, iar atunci când se formeaza fătul, menstruaţia se opreşte. Dar unele femei continuă să aibă menstruaţia aşa cum avea şi înaintea sarcinii, fără să fie influenţată de sarcină. În această situaţie se aplică reglementările ca în cazul perioadei de menstruaţie. Sângele ce se scurge din femeia însărcinată este de două feluri: unul este categorisit ca fiind menstrual acesta fiind cel care a continuat, cu regularitate, ca înaintea sarcinii, nefiind influenţat de aceasta şi cel de-al doilea care este cel întâmplător cauzat în urma unui accident sau ridicării unui lucru mai greu sau a unei căzături sau unui fapt asemănător, acest sânge nefiind considerat menstruaţie, provenind din venă, deci nu o opreşte să îndeplinească rugăciunea şi nici să postească. Însă, dacă accidentul împlică avortarea fătului există doua cazuri, în opinia marilor învăţaţi:dacă fătului s-a format, sângerarea este considerată lauzie şi deci nu îndeplineşte rugăciunea, nu posteşte şi nu are relaţii cu soţul ei, până ce nu se sfârşeşte lăuzia şi se purifică, iar dacă nu i s-au evidenţiat formele fătului, atunci când a avortat, ea nu este considerată lăuză, acest fapt neîmpiedicând-o să îndeplinească rugăciunea ori să postescă.

Învăţaţii au zis că perioada cea mai scurtă în care se pot evidenţia formele fătului este de optzeci şi una de zile. Trimisul lui Allah (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!), cel care spune adevărul şi i se dă crezare, a spus: “Fiecare dintre voi, este adunat patruzeci de zile, în pântecul mamei, apoi devine cheag de sânge tot în acelaşi număr de zile, apoi devine o bucată de carne tot în acelaşi număr de zile, apoi i se trimite îngerul căruia i se porunceşte să scrie patru cuvinte şi acesta îi scrie zestrea, vârsta, faptele şi dacă este fericit sau nefericit.” Nu poate să fie creat înaintea acestei perioade, şi, în general, formele nu se evidenţiază înainte de nouă zeci de zile, precum au zis unii învăţaţi.

Î.nr.29. Eu sunt o femeie care am pierdut sarcina în luna a treia, acum un an şi nu am îndeplinit rugăciunea până ce nu m-am purificat, şi mi s-a spus că trebuia să îndeplinesc rugăciunea, deci ce trebuie să fac, dat fiind faptul că nu ştiu numărul exact de zile care le-am pierdut?

Răspunsul: Este cunoscut, că în cazul în care femeia a pierdut sarcina în luna a treia, nu îndeplineşte rugăciunea, deoarece femeia care a avortat fătul după ce aceasta s-a format, sângele ce curge este considerat sânge de lăuzie. Formele fătului se pot evidenţia dacă se împlinesc opt zeci şi una de zile, această perioadă fiind mai mică de trei luni. Dacă a avortat înainte de optzeci de zile trebuie să recupereze rugăciunile pierdute, iar dacă nu ştie numărul exact al acestora, să recupereze zilele pe care crede că le-a pierdut.

Î.nr.30. O femeie spune că ţine post de când trebuie să ţină, însă nu recuperează zilele în care nu a ţinut post din cauza menstruatiei şi nu mai ştie numărul acestor zilele. În această situaţie ce trebuie să facă?

Răspunsul: Este regretabil că această renunţare a recuperărilor zilelor pierdute are loc printre femeile dreptcredincioşilor, dar ea se întampla din doua motive: fie din necunoaştere, fie din nepăsare, ambele fiind considerate “nenorocire”, deoarece leacul necunoaşterii este învăţătura şi întrebarea, iar leacul nepăsarii este frica de Allah Preaînaltul şi autocontrolul teama de pedeapsa Lui şi graba, în a îndeplini ceea ce î-L mulţumeşte. Acestei femei i se cuviine să se căiască de această faptă a ei şi să îi ceară iertare lui Allah, să numere zilele care le-a lăsat pe cât posibil şi să le recupereze, scăpând astfel de această datorie şi îi cerem lui Allah să îi primească căinţa.

Î.nr.31. Care este verdictul în cazul în care unei femeie i-a început menstruaţia după ce a intrat timpul rugăciunii, trebuie să recupereze rugăciunea după ce se purifică? Deasemeni dacă s-a purificat înaintea terminării timpului de rugăciune, trebuie s-o indeplineasca?

Răspunsul: În primul rând: Femeia, dacă i-a început menstruaţia după intrarea timpului rugăciunii, trebuie să recupereze acea rugăciune, la sfârşitul menstruaţiei, dacă nu a îndeplinit-o înaintea menstruaţiei, dat fiind că Trimisul lui Allah (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!) a spus:” Femeia care a a apucat din timpul primei rugăciuni cât să îndeplinească un singur rekeat şi apoi i-a venit menstruaţia trebuie să recupereze acea rugăciune după purificare. În al doilea rând: Dacă menstruaţia s-a sfârşitul timpului unei rugăciuni trebuie să îndeplinească acea rugăciune. Iar de s-a purificat înainte de a răsări soarele cu o perioadă în care poate să îndeplinească un rekeat, atunci trebuie să îndeplinească rugăciunea de dimineaţă (sabah). Iar de s-a purificat înainte de a apune soarele cu o perioadă în care poate să îndeplinească un rekeat, trebuie să îndeplinească rugăciunea de după amiază (asr). Şi aşa mai departe. Allah Preaînaltul a spus: “Rugăciunea este orânduită pentru cei dreptcredincioşi la timpuri hotărâte.”(An-Nisa:103). Adică în timpuri exacte, nefiindu-i permis omului să o îndeplinească la timpul altei rugăciuni, nici să întârzie sau să le îndeplinească înaintea timpului, precizat.

Î.nr.32. Menstruaţia mi-a început în timp ce îndeplineam rugăciunea, ce să fac in acest caz? Să recuperez rugăciunea după ce mă purific?

Răspunsul: Dacă menstruaţia a început după intrarea timpului de rugăciunea trebuie recuperată acea rugăciune, deoarece Allah Preaînaltul a spus: “Rugăciunea este orânduită pentru cei dreptcredincioşi la timpuri hotărâte.”(An-Nisa:103).

Rugăciunile din timpul menstruaţiei nu trebuie recupererate deoarece Trimisul lui Allah (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!) a spus, într-o relatare mai lungă: “Dacă este în perioada menstruaţiei, se renunţă la post şi la rugăciune…” Învăţaţii au căzut de acord, că femeia nu recuperează rugăciunile din timpul menstruaţiei. Însă când se sfârşeşte şi rămâne din timpul unei rugăciuni atâta timp cât să îndeplinească un rekeat, trebuie să îndeplinească acea rugăciune, deoarece Trimisul lui Allah (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!) a spus: “Cine a prins la un rekeat din rugăciunea de după amiază, înainte să apună soarele a prins rugăciunea de după amiază.” Iar dacă menstruaţia s-a sfârşit înainte de a apune soarele sau de a răsare şi a rămas până la răsăritul soarelui sau până la apus atâta timp cât să poată îndeplini un rekeat, trebuie să îndeplinească rugăciunea de după amiază în primul caz şi rugăciunea de dimineaţă în al doilea caz.

Î.nr.33. Mama mea are şaizeci şi cinci de ani şi de nouăsprezece ani nu a mai născut, iar acum are hemoragie de trei ani de zile. Probabil aceasta este o boală. Cum trebuie să procedeze în legătură cu rugăciunea şi postul?

Răspunsul: Femeilor care sunt în asemenea situaţii (de hemoragii) se reglementează ca ea să nu îndeplinească rugăciunea şi postul în perioadele în care obişnuia să îi vină menstruaţia înainte de a avea loc acestă situaţie.De exemplu dacă înaintea hemoragiei, menstruaţia îi venea la începutul lunii şase zile, acele şase zile nu îndeplineşte rugăciunea, iar după ce trec aceste zile se spală, se curăţă şi îndeplineşte rugăciunea. Iar din cauza dificultăţii situaţiei îi este permis să împreuneze rugăciunea de prânz cu cea de după amiază şi rugăciunea de seară cu cea de noapte, ca ea să facă acest lucru o dată pentru două rugăciuni. O dată pentru rugăciunea de prânz şi rugăciunea de după amiază, o dată pentru rugăciunea de seară şi cea de noapte şi o dată pentru rugăciunea de dimineaţă, şi decât să facă acest lucru de cinci ori îl face de trei ori. Repet încă o dată şi spun când doreşte să se purifice, se spală la locul menstruaţiei se usucă bine cu o cârpă sau ceva asemănător ca ceea ce iese să fie mai puţin apoi face abluţiunea şi îndeplineşte rugăciunea. Îndeplineşte rugăciunea de prînz patru, de după amiază patru, de seară trei, de noapte patru şi cea de dimineaţă două, adică nu se scurtează precum sunt induşi în eroare unele persoane. Fiindu-i permis să împreuneze rugăciunea de prânz şi rugăciunea de după amiază, şi rugăciunea de seară şi cea de noapte, în timpul primei rugăciuni sau în timpul celei de a doua, iar de doreşte să îndeplinească rugăciuni opţionale (nafile) cu aceeşi abluţiune poate să facă acest lucru.

Î.nr.34. Care este verdictul în cazul prezenţei femei, în timpul menstruaţiei, în moschea de la Keabe (Moscheea Al Haram) pentru a asculta relatări profetice sau predici?

Răspunsul: Nu îi este permis femei în timpul menstruaţiei să stea în Moscheea Al Haram sau în altă moschee. Îi este permis însă să treacă prin moschee pentru a lua ce îi trebuieşte, conform spuselor Profetului (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!) când i-a spus lui Aişa să-i aducă covorul de rugăciune care era în moschee, iar ea ea spus că este în perioada de menstruaţie. A spus: “Menstruaţia nu este în mâna ta.” Femeilor, care sunt în perioada menstruaţiei, li se permite să mearga prin moscheie, dacă sunt sigure că nu vor picura nimic, însă dacă doresc să intre şi să stea nu le este permis deoarece, Profetul (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!) le-a spus tuturor femeilor să vină la locul rugăciunii de sărbătoare (bairam), inclusiv celor care erau în menstruaţie, însă acestora din urmă le-a spus să nu meargă pe unde se împlinea rugăciunea. Acest fapt indicând că, femeilor în perioada de menstruaţie, nu le este permis să stea în moscheie pentru a asculta predicile şi relatările despre Profet (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!)

REGLEMENTĂRILE MENSTRUAŢIEI ÎN LEGĂTURĂ CU PURIFICAREA PENTRU RUGĂCIUNE

Î.nr.35. Lichidul care curge din femeie, fie el alb sau gălbui este pur sau impur? Această curgere necesită reînnoirea abluţiunii, dat fiind că el curge cu continuitate? Şi care este verdictul în cazul în care se întrerupe, majoritatea celor învăţate considerându-l umezeală şi că nu necesită reinnoirea abluţiunii?

Răspunsul: După ce am cercetat, am ajuns la concluzia că lichidul care iese din femeie dacă iese din vagin, şi nu din vezica urinară este curat, pur, dar strică abluţiunea chiar dacă esta curat. Deoarece ceea ce strică abluţiunea nu trebuie să fie neapărat, impur. De exemplu, “aerul” (care iese din intestin) nu este categorisit impur, însă strică abluţiunea. În funcţie de aceasta, ceea ce curge din femeie, îi strică abluţiunea fiind necesară reinnoirea acesteia. Iar dacă are continuitate, nu strică abluţiunea, însă trebuie să se reînnoiască pentru fiecare rugăciune la începutul timpului acesteia şi îi este permis, în timpul acestei rugăciuni, să îndeplinească rugăciuni nafile (opţionale) şi farz (obligatorii), să recite din Qur’an , şi să facă ce îi este permis precum au zis învăţaţii despre cine are prostată. Deci, acest lichid este pur, dar strică abluţiunea, dar cazul în care are continuitate, nu strică dar necesită implinirea abluţiunii pentru fiecare rugăciune, după intrarea timpului ei şi să se abţină.

În cazul în care nu are continuitate şi femeia ştie că se întrerupe în unele momente, întârzie rugăciunea până la întreruperea acestuia, dar să fie atentă să nu iasă vremea rugăciunii. În cazul în care timpul rugăciunii se apropie de sfarşit, îşi ia abluţiunea şi îndeplineşte rugăciunea cu grijă.

Nu exista nici o diferenţă dacă acest lichid este mult sau puţin, deoarece iese pe aceeaşi cale, în ambele cazuri abluţiunea se strică, spre deosebire de cel ce iese din restul corpului, precum sângele sau voma, care nu strică abluţiunea chiar dacă este puţin sau mult.

Afirmaţia unor femei, precum că, acest lichid nu strică abluţiunea nu are nici un suport, în afara unei afirmaţii a lui Ibn Hazm, Allah să-l miluiască, în care spune: “Acesta, nu strică abluţiunea”, fără însă să argumenteze cu vreun verset din Qur’an, sau vreo relatarea a Profetului (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!) sau vreo afirmaţie de a companionilor. Femeia trebuie să fie cu frică de Allah şi să aibe grijă de abluţiunea ei, căci rugăciunea nu este acceptată fără abluţiune, chiar dacă o îndeplineşte de o sută de ori, iar unii învăţaţi spun chiar că cine împlineşte rugăciunea fără abluţiune este necredincios, deoarece împlinirea rugăciunii fără abluţiune este batjocură faţă de religia lui Allah Preaînaltul.

Î.nr.36. Dacă femeia în situaţia în care îi curge cu continuitate îşi ia abluţiunea pentru rugăciunea fard (obligatorie), îi este permis să împlinească câte rugăciuni doreşte şi să recite din Qur’an cu acea abluţiune până la timpul următoarei rugăciuni?

Răspunsul: Dacă a făcut abluţiunea pentru rugăciune, la începutul timpului acesteia, îi este permis în această situaţie să îndeplinească câte rugăciuni doreşte şi să recite din Qur’an, până la intrarea timpului următoarei rugăciuni.

Î.nr.37. Este permis acelei femei să îndeplinească rugăciunea “duha” cu abluţiunea de la rugăciunea de dimineaţă?

Răspunsul: Nu îi este permis, deoarece rugăciunea “duha” are alt timp, necesitând o nouă abluţiune, iar aceasta este asemenea celei care are hemoragie, iar acesteia, Profetul (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!) i-a spus să ia abluţiunea pentru fiecare rugăciune.

Î.nr.38. Aceastei femei îi este permis să îndeplinească rugăciunea opţională, de noapte, după miezul nopţii cu abluţiunea de la rugăciunea de noapte?

Răspunsul: Nu, dacă a trecut miezul nopţii trebuie să reînnoiască abluţiunea. Şi există părerea în care se zice că nu e necesar să ia ablutiunea, aceasta din urmă fiind cea corectă.

Î.nr.39. Când este sfârşitul rugăciunii de noapte şi cum putem cunoaşte acest lucru?

Răspunsul: Mijlocul nopţii se poate determina prin împărţirea timpului de la apusul soarelui până la răsăritul zorilor în două, prima parte fiind timpul rugăciunii de noapte, a doua nefiind timpul acesteia ci o perioadă de aşteptare pâna la timpul rugăciunii de dimineaţă.

Î.nr.40. Dacă celei căreia îi curge acel lichid fără continuitate, i-a curs după abluţiune şi înaintea rugăciunii, ce trebuie să facă?

Răspunsul: Dacă curge fără continuitate, să aştepte până ce se opreşte. Iar dacă nu este o perioadă bine determinată să-şi ia abluţiunea şi să îndeplinească rugăciunea şi nu implică nimic în plus.

Î.nr.41. Ce trebuie făcut dacă acel lichid atinge corpul sau hainele?

Răspunsul: Dacă este curat nu trebuie să facă nimic, dar dacă este impur, ca în cazul în care curge prin vezica urinară trebuie spălat.

Î.nr.42. În legătură cu abluţiunea femei care are acea scurgere este de ajuns spălarea părţilor din corp care se spală la abluţiunea obişnuită?

Răspunsul: Da, dacă lichidul este curat, adică dacă lichidul care curge din vagin şi nu din vezica urinară.

Î.nr.43. Care este motivul pentru care nu exista o relatarea a Profetului (pacea şi binecuvântarea lui Allah fie asupra lui!) cu privire la stricarea abluţiunii în cazul scrurgerii acestui lichid, ştiut fiind faptul că soţiile companionilor erau interesate despre reglementările religiei?

Răspunsul: Deoarece acestă scurgere nu are loc la fiecare femeie.

Î.nr.44. Ce trebuie să facă o femeie care, din neştiinţă, nu ia abluţiunea?

Răspunsul: Să se căiască la Allah Preaînaltul şi să-i întrebe pe învăţaţi despre aceasta.

Î.nr.45. Există persoane care vă atribuie afirmaţia de nu fi necesară abluţiunea din cauza acestui lichid?

Răspunsul: Cine îmi atribuie această afirmaţie nu spune adevărul şi probabil că a înţeles din afirmaţia mea că ceea ce este curat nu strică abluţiunea.

Î.nr.46. Care este verdictul în cazul celei care, înainte de menstruaţie, cu o zi sau două, îi curge ceva, care poate fi sub forma unor firicele negre sau maronii sau ceva asemănător? Şi care este verdictul dacă acesta se întamplă după menstuaţie?

Răspunsul: Dacă aceste firicele sunt dintre cele premergătoare menstruaţiei atunci face parte din menstruaţie, iar acesta se cunoaşte prin durerile menstruale şi crampele pe care le are femeia în perioada menstruaţiei. Iar dacă este după menstruaţie aşteaptă, deoarece aceasta este continuarea menstruaţiei, pentru că Aişa, Allah fie mulţumit de ea, a spus: “Nu te grăbi până ce nu vezi semnul alb.” Allah fiind Cel ce ştie mai bine.

1 Comment

  1. jamilah said,

    July 14, 2010 at 12:22 pm

    care este verdictul celei careia a avut menstruatie iar la sfarsit , ii curge ceva sub forma unor firicele maronii spre ros sau ceva de genul acesta,dar in acelasi timp avand si lichidul de culoare galbuie cu o putina nuanta de maroniu deschis?


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: