Familia in islam

Islamul a acordat o importanta deosebita familiei, este de ajuns sa stim ca din Fiqh o treime i s-a acordat institutiei familiale si asta pentru ca familia este prima caramida pe care este cladita societatea in construirea unui islam maret.

Si daca aceasta caramida etse puternica si cladirea va fi bine ridicata si statornica precum muntii, iar daca caramida este de calitate slaba, la fel va fi si cladirea si ea se poate prabusi cu usurinta.

Cu cat familia este mai buna, cu atat si societatea este mai buna, iar daca familia este stricata si societatea este stricata. Si ce este societatea altceva decat un grup de familii?

Familia este o institutie la fel ca oricare alta institutie si de aceea ea trebuie sa aiba o structura de conducere, un conducator si un inlocuitor, un comitet de conducere care are si el la randul lui un presedinte caruia ii sunt ascultate, respectate si aplicate deciziile si dorintele; acest presedinte trebuie sa cunoasca toata situatia institutiei sale si lui nu trebuie sa-i scape niciun lucru care se intampla in institutia sa.

Acest conducator trebuie sa aiba un inlocuitor care sa ii preia responsabilitatile si indatoririle atunci cand el lipseste si sa ii aduca la cunostinta ce s-a intamplat in locul lui.

In familia musulmana barbatul este conducatorul/ presedintele institutiei- familiei.

In limba araba termenul de zauj-a (sot/ie) este folosit atat pentru barbat cat si pentru femeie, fara nicio deosebire intre ei.

De asemenea termenul de arus-is (mire/asa) este folosit atat pentru barbat cat si pentru femeie, fara nicio deosebire intre ei.

Ce inseamna acest lucru?

Aceasta demonstreaza o unicitate in fiinta si o unitate in intrajutorare si in urmarirea scopurilor comune. Aceasta inseamna ca sotul si sotia sunt doua suflete intr-un singur trup si ca acest trup traieste si el poate fi slabit si distrus daca credinta dispare si nu face ca sotul si sotia sa sa fie un singur trup decat credinta (islamul).

In absenta credintei femeia va deveni doar o placere trecatoare, o floare care se ofileste si se va usca si va fi calcata in picioare.

Acest lucru rezulta din Coran, a spus ALLAH:

“ALLAH le-a dat drept pilda pentru aceia care nu cred pe sotia lui Noe si pe sotia lui Lot,care s-au aflat sub obladuirea a doi robi evlaviosi dintre robii Nostri si care i-au viclenit pe ei,iar ei doi nu le-au putut fi de niciun ajutor la ALLAH.Si [li] s-a zis:”Intrati in Foc [laolalta] cu ceilalti care intra!”(Surat At-Tahrim: 10)

Ele erau sotiile a doi dintre trimisii lui ALLAH, a doi robi drept-credinciosi, dar ele nu au crezut in islam , le-a lipsit credinta si nu le-a fost lor de niciun folos si de niciun ajutor la ALLAH faptul ca ele au fost sotii de profeti.

Si dusmanii islamului au vrut ca femeia sa devina o placere trecatoare si acest lucru este evident in intrunirile lor in care este tratata problematica femeii si eu le numesc (aceste intalniri) clevetiri impotriva femeii.

In ele nu se trateaza problema femeii ca sotie, dar se vorbeste despre ea ca tovarasa si asociata a barbatului, ceea ce inseamna ca femeia si barbatul sunt niste parteneri, aflati impreuna intr-o calatorie care oricand se poate sfarsi.

Insa islamul a dorit si doreste ca femeia sa fie tovarasa de viata a barbatului, pana la moarte (si dupa aceasta), pe lumea cealalata.

De ce ei nu pomenesc termenul de “sotie”? Sau de mama? (In sensul ca atentia nu este concentrata pe acesti termeni).

Oamenii refuza lucrurile care au legatura cu familia, le subestimeaza importanta si asta pentru ca, in inchipuirea lor sotul si sotia sunt incatusati in aceasta legatura din care ei trebuie sa scape. Ei vor ca acestia “sa se inalte spre orizonturi”, vorbesc despre libertatile celor doi, despre libertatea femeii; si femeia sa fie libera inseamana de fapt ca ea sa fie in posesia tuturor.

Dupa ce femeia se leapada de straiele familiei, de cele ale rolului sau de sotie, ea se va transforma in societate in ceva foarte urat.

Astazi vedem peste tot concursuri de frumusete si folosirea femeilor in reclame fara valoare si a ajuns femeia sa fie ca o jucarie; insa in islam institutia mariajului are un alt sens, islamul este foarte atent in a forma familii foarte puternice si in familie fiecare are rolul sau si se bucura de respectul celuilalt si fiecare isi cunoaste atat drepturile cat si obligatiile.

Acela care este un practicant corect al religiei sale, asa cum isi cunoaste foarte bine drepturile, asa trebuie sa-si cunoasca si sa-si indeplineasca si indatoririle.

ALLAH  i-a ponegrit in Coran pe aceia care isi cunosc foarte bine drepturile, dar care cer in plus si atunci cand trebuie sa-si indeplineasca indatoririle avute devin nemultumiti si nu le convine, ba mai mult, lor le este foarte greu sa o faca pentru ca nici macar nu si le cunosc.

Dar un musulman care l-a acceptat pe ALLAH Stapanul sau si islamul religia sa, va cauta inainte de toate sa stie ce indatoriri are.

Si el stie ca daca in aceasta lume i se neglijeaza lui din drepturile ce i se cuvin, el le va primi in ziua de apoi; si el stie ca daca nu-si indeplineste obligatiile in aceasta lume, el si le va indeplini in ziua de apoi si asta poate inseamna ca lui sa-i fie luate din faptele bune in acea zi.

DREPTURILE SOTULUI ASUPRA SOTIEI SALE

Sotul are  obligatii spirituale si materiale fata de sotia sa, el trebuie sa-i asigure locuinta, banii necesari traiului, trebuie sa se comporte bine cu ea, sa-i cinsteasca familia si prietenele si are obligatia de a lucra constiincios pentru sotia si copiii sai.

El trebuie sa faca orice munca halal (sa faca afaceri, agricultura, sa cultive) din care sa-si intretina familia si are obligatia de asemenea de a-si achita responsabilitatile pe care le are fata de societatea in care traieste, contribuind astfel la constructia si dezvoltarea societatii.

El trebuie sa-si apere familia, comunitatea, tara, credinta si averea, chiar daca e nevoie ca pentru asta sa-si sacrifice propria viata.

Barbatul este acela care trebuie sa suporte greutatile conducerii si el este cel care trebuie sa participe in a oferi linistea si securitatea familiei sale, sa-i alunge pe cei care ameninta securitatea membrilor sai, pe hoti, pe raufacatori, pe criminali si deasemenea el este cel care are obligatia de a pazi granitele tarii sale.

Barbatului ii revine prin islam obligatia de a cauta sa inoveze, sa lucreze in folosul societatii. Si toate aceste atributii enumerate mai sus ii revin barbatului- cu titlu imperativ!

Daca femeia participa la toate acestea (neputand fi obligata sau constransa sa o faca!), rolul ei trebuie sa fie unul limitat pentru ca baza acestor lucruri este barbatul si obligatiile ii revin lui si nu femeii.

Daca lucrurile si atributiile care ii revin barbatului sunt lasate pe seama femeilor, atunci se va strica ceea ce este mai important: copiii. Si asta pentru ca, copiii sunt dependenti de dragostea, de educatia si de blandetea  pe care o primesc de la mamele lor.

De aceea toate aceste greutati/obligatii au fost puse in sarcina barbatului.

Femeii nu i s-au cerut atatea lucruri, in societatea musulmana femeii nu i se cere nici sa faca jihad, nici sa munceasca munci grele, nu-i revine ei obligatia de a-si apara tara, dar daca ea este sotie i se cer ei doua lucruri fara de al treilea.

1. Este o cerinta impusa femeii (dar si barbatului) ca mariajul sa fie bazat pe dragoste, intelegere, pe mila, pe respect, bucurandu-se ei de binecuvantare si stabilitate.

Ea trebuie astfel sa-si ajute sotul sa faca fata greutatilor din afara casei.

2. Femeia trebuie sa-si indeplineasca complet rolul (obligatia) sau de mama, pana cand va creste copiii pentru societatea si pentru tara lor, pana ce acestia vor deveni oameni buni, ei insisi capabili sa-si implineasca rolurile de parinti, putand naviga cu corabia vietii spre orizonturi bune. Aceasta nu inseamna ca femeii i se interzice sa munceasca sau sa contribuie in societatea sa, dar depinde de fiecare situatie si caz in parte.

Noi avem o definitie: “Cat platesti atat primesti” si acest lucru este cunoscut in toate societatile, lucrurile; poate fi considerat un schimb de interese.

Si in aceasta viata cel care plateste mult este barbatul, pentru ca lui ii revine intretinerea si el are responsabilitatea apararii familiei si societatii.

De aceea asa cum ALLAH a spus in Coran, barbatii au o treapta peste femei, pentru ca ei reprezinta baza; barbatul este conducatorul/ seful casei si femeia trebuie sa-l urmeze.

“Barbatii sunt qawamuna (au intaietate) ai femeilor datorita calitatilor deosebite cu care i-a daruit ALLAH si datorita chelutuielilor pe care le fac din bunurile lor.Iar cele evlavioase [dintre femei] sunt ascultatoare si pazitoare[ale celor ce trebuie pazite] in absenta [sotilor lor],pe care si ALLAH le pazeste.”(Surat An-Nisa`: 34)

Aceasta este creatia lui ALLAH!

A spus ALLAH ca barbatii au o treapta peste femei datorita faptului ca El le-a oferit lor intaietate si datorita cheltuielilor pe care  le fac.

Deasemenea in islam sunt si alte lucruri obligatorii doar pentru barbati: Salat Al Jumu`a, salat al jamaa, jihadul, responsabilitatea conducerii, dreptul in mostenire – dublu fata de cel al femeilor.
Cum nu exista in nicio organizatie, in ninciun stat doi conducatori, doi presedinti, nici in familie nu pot exista doi care sa conduca.

Drepturile sotului asupra sotiei sunt:

1. Sa ii cunoasca sotia valoarea sotului.

Umm Salama radia-LLAHU anha a relatat ca a spus profetul sall ALLAHU alaihi wa salam:

“Oricare femeie, care moare si sotul ei este multumit de ea, va intra in paradis.”

A venit o femeie la profet sall ALLAHU alaihi wa salam si el a intrebat-o:

“Ai un sot?” si ea a raspuns:

-“Da.”

-“Cum este el?” a intrebat-o profetul.

Si femeia a raspuns:

“Imi indeplinesc toate obligatiile fata de el in afara de ceea ce nu pot sa fac.”

Si i-a spus ei:

-“Uita-te unde esti tu: el poate fi paradisul sau iadul tau.”

Aceasta inseamna ca el poate fi o cale catre rai sau catre iad.

Cand Aysha radia-LLAHU anha l-a intrebat pe profet sall ALLAHU alaihi wa salam:

-“Care sunt cei care au cele mai multe drepturi asupra femeilor?”, el a raspuns:

-“Sotii lor.”

-“Si care sunt cele mai marete persoane care au  drepturi asupra lor?”, a spus profetul:

“Mamele lor.”

Si ALLAH le-a povatuit pe femei in privinta sotilor lor si i-a povatuit deasemenea si pe barbati in privinta sotiilor lor.

Odata, o camila fugise de la stapanul ei (un om dintre ansari) si ei n-au putut s-o prinda, atunci s-au dus la profet sall ALLAHU alaihi wa salam si i-au spus ce s-a intamplat si profetul i-a intrebat:

-“Unde este ea?”

-“Este intr-o gradina”, au spus oamenii si profetul sall ALLAHU alaihi wa salam le-a cerut sa-l duca acolo. Cand a plecat cu ei oamenii au spus:

-“O, trimis al lui ALLAH, ne este teama ca nu cumva sa-ti faca vreun rau.”

Si a spus profetul sall ALLAHU alaihi wa salam:

“Nu va fie frica.”

Si a intrat el in gradina si i-a facut camilei semn sa vina si atunci ea a venit si s-a prosternat in fata lui. El a inceput sa-i stearga ei lacrimile si a intrebat:

-“Cine este proprietarul acestei camile?”

Si a spus unul dintre ansari:

“Eu.”

-“Ea se plange ca tu o infometezi si o pui la munci grele.”, i-a spus profetul  sall ALLAHU alaihi wa salam.

Auzind acestea omul (Mu`az Ibn Jabar?) a spus:

-“Jur pe ALLAH ca de azi nu o sa o mai pun pe ea sa munceasca, aceasta camila care nu vorbeste si nici nu poate spune ce simte s-a prosternat in fata ta desi noi suntem mai indreptatiti sa ne prosternam in fata ta.”

Si a spus profetul sall ALLAHU alaihi wa salam:

-“Nu se cuvine nimanui sa se prosterneze decat in fata lui ALLAH, daca as fi poruncit cuiva sa se prosterneze in fata altei persoane, as fi poruncit sotiei sa se prosterneze in fata sotului ei, datorita drepturilor lui asupra ei.”

Intelesul acestui hadis este ca drepturile sotului asupra sotiei sale sunt drepturi marete pe care ALLAH le-a poruncit pentru sotii, tot la fel cum a poruncit si sotilor.

De aceea noi ne minunam sa vedem o sotie care-si umileste sotul sau care se semeteste in fata lui sau care are pretentia ca el sa o urmeze pe ea si toate lucrurile sa fie in mana ei.

2. Supunerea si o buna convietuire.

Sotia musulmana este o femeie supusa sotului ei, ea nu ridica vocea la el si are un comportament frumos.

In Surat An-Nisa` a folosit ALLAH termenul “qanitat” despre femeile drept-credincioase si acest cuvant a fost explicat de cei care au interpretat (tafsir) Coranul ca fiind cele care sunt supuse.

Si supunerea este un lucru general.

O sotie nu trebuie sa permita nimanui sa intre in casa sotului ei decat cu permisiunea lui, indiferent ca este vorba de parintii sau fratii ei.

La Hajj al Waddda (pelerinajul de adio), cand trimisul lui ALLAH sall ALLAHU alaihi wa salam i-a povatuit pe barbati in privinta sotiilor lor a spus:

“Din drepturile barbatilor asupra sotiilor este sa nu lase sotiile voastre sa intre in casele voastre pe aceia care nu va sunt pe plac.

Din supunere face parte ca sotia sa nu plece din casa decat cu permisiunea sotului ei, sa nu-i cheltuiasca banii decat cu acceptul lui, chiar daca ar fi vorba de sadaqa sau de necesitatile casnice. Acest lucru nu este valabil in privinta acelor soti care sunt zgarciti, asa cum reiese din hadisul urmator.

A venit Hint (sotia lui Abu Sufyan) la profet sall ALLAHU alaihi wa salam si i-a spus:

-“O, trimis al lui ALLAH, Abu Sufyan este zgarcit, pot eu sa iau din banii lui fara consimtamantul sau?”

Si profetul sall ALLAHU alaihi wa salam a incuviintat acest lucru, spunand:

-“Ia din banii lui atat cat iti trebuie pentru cele necesare pentru tine si copiii tai.”

Sensul acestui hadis este ca o sotie al carei sot este zgarcit si nu ii asigura ei cele necesare poate lua din banii lui fara sa-i ceara acordul, atat cat ii trebuie, dar nu mai mult.

Deasemenea, dintre obligatiile sotiei fata de sotul sau face parte si incuviintarea lui pentru postul benevol, asa cum a spus profetul sall ALLAHU alaihi wa salam:

“Nu se cuvine ca o femeie sa tina post (benevol) si sotul ei sa fie prezent, decat cu acordul lui. Si nu se cuvine ca ea sa permita cuiva sa intre in casa decat cu acordul lui.”

Daca sotia cere voie pentru postul benevol si in mijlocul zilei sotul ii cere ei sa isi intrerupa postul, ea poate refuza.

Deasemenea nu se accepta unei femei sa faca pelerinaj (nafil- voluntar) decat cu acordul sotului ei, insa in privinta pelerinajului obligatoriu, ea nu trebuie sa-i ceara permisiunea sotului.

A spus profetul sall ALLAHU alaihi wa salam:

“De la doi nu se ridica rugaciunile decat dupa cei ei se intorc:

– de la un slujitor care a fugit de la stapanul sau pana ce el nu revine la el si

– de la o femeie care nu si-a ascultat sotul pana ce ea nu revine la supunere.”

Daca sotul isi cheama sotia (in dormitorul conjugal) ea nu are dreptul de a refuza decat pentru un motiv temeinic: boala, menstruatie…

A spus profetul sall ALLAHU alaihi wa salam:

“Daca sotul isi cheama sotia in dormitorul lor si ea nu vine si el doarme suparat pe ea pentru ca nu a venit, este blestemata de ingeri pana dimineata.”

Si trebuie inteles din aceste hadisuri ca o sotie trebuie sa fie sprijin si ajutor pentru barbatul ei, pentru ca el iese din casa si este expus la diferite lucruri (vede, aude tot felul de lucruri, de femei, de situatii) si intoarcerea lui acasa trebuie sa fie un sprijin (ajutor) pentru el.

3. Femeia sa se infrumuseteze pentru sotul ei prin metode halal.

Este interzis unei femei sa isi faca operatii estetice sau tatuaje, sa se penseze sau sa poarte peruca chiar daca ar face asta pentru sotul ei.

A spus profetul sall ALLAHU alaihi wa salam:

“Nu i-a fost de folos unui drept-credincios dupa o credinta puternica in ALLAH decat o femeie drept-credincioasa.”

Si cum trebuie sa fie o femeie drept-credincioasa?

Cand sotul ei se uita la ea, sa se bucure: ea trebuie sa fie frumos imbracata, sa aiba un miros placut, o casa aranjata si ordonata, sa puna in casa flori, sa o decoreze si sa o mobileze frumos, caci toate aceste lucruri il atrag pe un barbat si ii ofera lui (si ei) bucurie.

Cand sotul ei ii spune ceva, sa il asculte.

Daca sotul a jurat pentru un lucru, atunci el il va face.

Cand sotul ei lipseste, sa aiba grija de averea si de onoarea lui.

O femeie drept-credincioasa nu este bucuroasa daca sotul ei e suparat si nu e trista daca sotul ei e bucuros, o femeie drept-credincioasa nu il impovareaza pe el mai mult decat poate face si asta pentru ca ea trebuie sa aiba in vedere capacitatea lui.

O femeie drept-credincioasa nu insista in cererile ei, este buna, blanda, afectuoasa, dragastoasa asa cum a spus trimisul lui ALLAH  sall ALLAHU alaihi wa salam.

“Va spune ea: mana mea e mana ta, jur pe ALLAH ca nu voi adormi decat dupa ce vei fi multumit.”

O femeie drept-credincioasa trebuie sa vorbeasca frumos, sa aiba o inima buna, sa nu-i risipeasca averea sotului ei, sa le acorde copiilor atentie si grija , sa aiba grija de familia lui, sa se comporte frumos cu ei si sa nu-i umileasca, asa cum au fost Fatima fata de Aly si Asma fata de Zubair radia-LLAHU anhum.

Incheiem cu o istorisire despre mama drept-credinciosilor, despre doamna femeilor din paradis, Khadija radia-LLAHU anha.

Cand profetul  sall ALLAHU alaihi wa salam s-a intors foarte speriat, tremurand din pestera Hira, dupa ce se intalnise cu ingerul Jibriil, el a venit la Khadija si i-a cerut sa-l acopere si sa-l inveleasca si ea a stat langa el pana ce s-a linistit.

Ea l-a ascultat cu atentie si dupa ce s-a linistit si i-a povestit ce se intamplase, i-a vorbit cu blandete si intelepciune spunandu-i:

“Jur pe ALLAH ca El nu te va duce in pierzanie, tu legi legaturile de rudenie, ii ajuti pe sarmani si esti bun cu cei nevoiasi.”

Ea era o femeie inteleapta, nu a tipat, nici nu s-a impacientat, nu l-a impresurat cu intrebari, l-a invelit, l-a linistit si dupa ce profetul sall ALLAHU alaihi wa salam si-a revenit l-a intrebat ce s-a intamplat; trimisul lui ALLAH sall ALLAHU alaihi wa salam isi amintea de acest lucru mult timp dupa moartea ei.

Odata, Hala, sora Khadijei radia-LLAHU anha a venit la profet sall ALLAHU alaihi wa salam si a ciocanit la usa.

Profetul sall ALLAHU alaihi wa salam s-a bucurat, a tresarit si a spus:

-“O, ALLAH, fa sa fie Hala!”

Si Aysha radia-LLAHU anha, s-a suparat foarte rau (ea era foarte geloasa) si i-a spus:

-“Tu inca iti mai amintesti de acea batrana care nu mai avea nici dinti in gura si a murit demult si ALLAH ti-a dat ceva mai bun in schimb?”

-“Nu, jur pe ALLAH, ca ALLAH nu mi-a dat ceva mai bun in schimb, ea a crezut in mine atunci cand toti ceilalti n-au crezut si a avut incredere in mine atunci cand toti ceilalti ma considerau mincinos si m-a sprijinit atunci cand ceilalti se fereau de mine. Si ALLAH m-a binecuvantat cu ea.”

Si a spus Aysha:

-“Jur pe ALLAH ca n-o voi mai vorbi niciodata de rau pe Khadija.”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: