LECTIILE HIJRAH

Hijra este cel mai mare eveniment din istoria islamului si de fapt din istoria omenirii care a schimbat cursul istoriei.

Trebuie stiut ca anterior stabilirii acestei date au existat mai multe pareri in privinta caderii de accord asupra unei date care sa marcheze inceputul anului Islamic.

Unii au fost de parere ca aceasta data sa fie data nasterii profetului saaws, altii data la care a avut loc prima revelatie, altii data mortii profetului (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa) .

S-a cazut de accord ca aceasta data sa fie data la care a aavut loc migrarea profetului (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa) de la Mekka la Medina si aceasta data 1 Hijra marcheaza inceputul anului Islamic.

Hijrah este o lectie de viata pentru fiecare musulman nu doar pentru istoria comunitatii musulmane.

A spus Aly raa:

“Ma calauzesc pentru ceea ce va veni uitandu-ma in trecut pentru ca acesta se va repeta.”

Nu exista niciun lucru care sa se intample fara ca acel lucru sa se fi intamplat in trecut. Si aceasta pilda este folositoare pentru a invata istorie. De aceea studiul migrarii profetului saaws ofera multe lectii.

1. Cea mai mareata care reprezinta inceputul si sfarsitul este aceea ca aceasta credinta nu renaste decat prin sacrificii si credinta trebuie sa fie in inima. Componenta acestei religii, continutul credintei se bazeaza pe sacrificii.

“Si aceia care se sacrifica pentru Noi, ii vom calauzi pe caile Noastre si cu adevarat ALLAH este cu cei care fac bine.”(Surat Al-Ankabut: 69)

Sensul acestui verset este ca cel care vrea binele (in viata de apoi) trebuie sa se sacrifice in aceasta viata si aceasta inseamna renuntarea la placerile ei inselatoare si efemere.

Sacrificiul pe calea lui ALLAH pare prea greu pentru cel care este multumit de viata lumeasca; pentru acesta credinta este un lucru ieftin, lipsit de importanta care nu merita sacrificii, dar acesta este un punct de vedere complet gresit pentru ca in aceasta viata poti sacrifice orice in afara de credinta si religia ta.

Daca omul considera credinta lipsita de importanta, aceasta se va pierde in timp.

A spus profetul saaws:

“Credinta ta, credinta ta este sangele si carnea ta. Chiar de ai fi taiat sau ars este cel mai scump lucru.”

Lectia pe care ne-a oferit-o profetul saaws prin sacrificiul total pentru credinta sa este foarte importanta. El a sacrificat totul: a parasit locul natal, cel mai drag loc al inimii sale, Mekka, locul in care se afla Ka`aaba, piatra neagra, Zam-Zam, Safa si Marwa, in ciuda faptului ca Mekka cu toate acestea erau parte din inima lui. El a parasit toate aceste locuri dragi si se uita inapoi spre Mekka spunand:

“Jur pe ALLAH ca eu nu stiu un alt loc mai iubit si esti cel mai iubit loc (natal) al inimii mele si daca locuitorii tai nu m-ar fi izgonit nu te paraseam.”

Oamenii din nefericire renunta la prima incercare si la prima greutate se leapada de religia lor pierzand si aceasta lume si lumea de apoi.

Cel mai bun exemplu privind sacrificiul pentru religie, dupa cel al profetului saaws este cel al companionilor ALLAH sa fie multumit de ei.

Cand Suhaib Ar-Rumi a plecat de la Mekka la Medina, locuitorii din Mekka i-au interzis sa paraseasca Mekka si s-au postat in fata sa impiedicandu-l sa iasa dinMekka. Pretinzand ca ar avea probleme el a inceput sa plece si sa vina ca si cum ar fi mers sa-si rezolve necesitatile fiziologice si intr-un astfel de moment, profitand de neglijenta lor a reusit sa fuga.

Realizand ca a disparut, mekkanii au plecat dupa el si cand l-au ajuns, vazandu-i si-a pus o sageata in arc si le-a spus:

“Stiti ca sunt un bun arcas, jur ca nu veti ajunge la mine pana ce nu am sa infig o sageata in fiecare dintre voi. Ce vreti de la mine?”

Ei i-au spus:

“Ai venit in Mekka sarac si acum vrei sa pleci de aici si sa iei cu tine tot ce ai strans?”

El le-a spus:

“Daca va spun unde sunt banii mei ma lasati sa plec?”

“Da” au incuviintat ei.

Suhaib le-a spus si atunci ei au renuntat si l-au lasat sa plece.

In timpul in care el era pe drumul de la Mekka catre Medina s-a revelat versetul:

“Si printre oameni este si cel care isi vinde sufletul cautand multumirea lui ALLAH. Si ALLAH este Rauf cu robii Sai.”(Surat Al-Baqara: 207)

Abu Talha si-a luat sotia si pe fiul sau Salama, i-a pus pe o camila si au plecat catre Medina, dar in drumul lor i-a intampinat familia sotiei sale, Umm Salama si i-au spus:

“Nu avem nimic cu tine, poti pleca, dar unde vrei s-o duci pe fata noastra?”

Familia sotiei sale i-au luat lui Abu Talha nevasta si copilul si atunci neamul sau le-a iesit in cale si le-a spus:

“V-ati luat fata dar copilul nu va lasam sa-l luati.”

Fiecare tragea de ei ba intr-o parte ba in alta pana cand umarul copilului s-a dislocat si acest lucru nu l-a impiedicat pe Abu Talha sa plece si sa renunte la emigrare.

Mai tarziu Umm Salama a povestit:

“Am stat un an de zile plangand de dimineata pana seara (durerea despartirii de sot si de fiu) pana cand unora din familia mea li s-a facut mila si au spus:”Oare nu suntem atat de blanzi cu aceasta sarmana s-o lasam sa plece la sotul si la copilul ei?” si au lasat-o sa plece.

Cel ce doreste aceasta credinta trebuie sa sacrifice banii, timpul, totul…si fiecare musulman ar trebui sa se sacrifice pentru ca religia sa ajunga sa fie cunoscuta si daca nu ne sacrificam, atunci ar trebui sa fim pregatiti s-o facem.

2. Calauza si tovarasul

Drumul catre ALLAH este un drum lung si chiar inspaimantator si omul nu poate ajunge singur la ALLAH, el trebuie sa fie calauzit si sa aiba un tovaras.

Calauza noastra este profetul saaws, el nu a lasat niciun bine neporuncit si niciun rau neinterzis.

El trebuie sa fie unicul model pe care ar trebui sa-l urmam si singurul mod de viata pe care trebuie sa-l adopte musulmanul. Putem lua de la unii ceva (bun) si sa intelegem din ceea ce este in jurul nostrum binele si raul pe care sa le adoptam sau sa le raspingem dar de la profet saaws trebuie sa luam totul si lui (ca si exemplu de viata) trebuie sa ne supunem intru totul.

Orice drum spre paradis este blocat daca acesta nu este drumul pe care l-a lasat profetul saaws si catre care el ne-a calauzit.

Omul nu poate trai singur, el trebuie sa aiba prieteni si trebuie sa stie sa si-i aleaga.

A spus profetul saaws:

“Prietenul este ca si tine si fiecare sa se uite cu cine este prieten.”

Calitatile pe care trebuie sa le aiba un prieten:

1. Sa fie un bun credincios. El trebuie ca sa aiba aceasta calitate pentru a-ti aminti de ALLAH daca uiti, pentru a te sprijini atunci cand iti aminteste, sa fie putin pentru el si mult pentru altii; prietenii se ajuta reciproc.

De aceea profetul saaws, cand Abu Bakr raa i-a cerut sa emigreze nu i-a acceptat aceasta cerere si i-a spus sa nu se grabeasca.

Abu Bakr a fost ales prieten al profetului saaws pentru a ne invata pe noi toti cum ar trebui sa ne alegem prietenii. Si ceea ce-l face mai special este marea sa convingerein credinta si in trimisul lui ALLAH saaws.

El este considerat dupa profet saaws, omul cu cea mai puternica credinta.

A spus profetul saaws:

“Abu Bakr nu v-a intrecut prin multe rugaciuni si post (cu toate ca el facem multe rugaciuni si tinea foarte multe zile post) ci v-a intrecut pe voi toti datorita unui lucru care s-a asezat in inima lui.”

“Nu am chemat pe nimeni la islam in afara de el, fara ca acesta sa fie nedumerit.”

In dimineata ce a urmat noptii Al Ysraa- Laylatul Miraj oamenii au venit la Abu Bakr si i-au povestit ceea ce le spusese profetul saaws, cum el pretindea ca a calatorit in cer, de la Mekka- Masjeed al Haram la Moscheea al Quds- Palestina. Cand Abu Bakr a auzit ce au spus el a afirmat:

“Daca asa a spus profetul (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa) inseamna ca asa este.”

Credinta din inima trebuie sa fie mare si puternica. Momentul in care profetul saaws a emigrat impreuna cu Abu Bakr ofera multe pilde asupra carora trebuie meditat si din care ar trebui sa invatam multe lectii. Cand ei doi s-au adapostit in pestera locuitorii din Mekka care au pornit in urmarirea lor au ajuns la gura pesterii. Lui Abu Bakr ii era in mod vadit teama si simtind aceasta profetul saaws i-a spus:

“O, Abu Bakr, ce zici de cei doi si ALLAH este al treilea?”

Intelegand sensul vorbelor profetului saaws, de atunci Abu Bakr n-a mai spus nimic, ca dovada a puternicei sale credinte.

A spus profetul (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa):

“La tahzan inn ALLAHU ma`ana”- “Nu te teme, ALLAH este cu noi.”

“Nu te intovarasi decat cu un credincios si sa nu manance din mancarea ta decat cei credinciosi.”

3. Sa ne calauzim dupa cauze, cu credinta in Cel care cauzeaza.

Omul trebuie sa inteleaga ca functia, munca, pozitia de care dispune nu sunt cele care-l hranesc, nu familia este cea care-l apara, omul trebuie sa munceasca, dar Cel care il inzestreaza este ALLAH Subhannahu wa Ta`ala.

Ca si in cazul bolii, omul ia medicamente, dar Cel care te insanatoseste este ALLAH.

Omul trebuie sa inteleaga ca intreaga putere asupra oricarui lucru de care are (sau nu) parte ii apartine lui ALLAH. Si asa cum scrie in Coran, uneori oamenii se incred in altceva si-si pun sperantele in altceva decat in ALLAH, desi acest lucru nu le va putea fi de niciun ajutor.

“Si au luat ei in locul lui ALLAH alte divinitati pentru a ii ajuta.”(Surat Maryam: 81)

Lectia pe care o putem invata din exemplul profetului saaws: sa ne calauzim dupa cauze.

Profetul saaws i-a spus lui Abu Bakr sa cumpere doua camile, el s-a invoit cu Ibn Uraik care cunostea bine drumul pe care ei urmau sa-l parcurga pentru a ii insoti cu toate ca acesta era pe vremea aceea necredincios, insa profetul saaws stia ca el este un om cinstit; deasemenea el s-a asigurat ca vor primi mancare si astfel a ales-o pe Asma care era insarcinata si astfel asupra ei nu planau suspiciuni fiind vazuta carand mancare, si totodata a avut grija ca cineva sa le aduca vesti despre ceea ce se intampla in Mekka, aceasta persoana fiind Amr Ibn Huraira, slujitorul lui Abu Bakr, astfel incat acesta stergea urmele Asmei, dormea in pestera si mulgea oile pentru lapte, apoi se intorcea in Mekka necreand astfel suspiciuni.

Desi Medina este situata in stanga Mekkai, profetul saaws impreuna cu Abu Bakr s-au indreptat in drumul lor in dreapta si au ramas in pestera trei zile. Cu toate acestea necredinciosii care erau pe urmele lor au ajuns la gura pesterii in care cei doi se adaposteau.

Asa cum a spus Omar raa:

“El s-a increzut in ALLAH si El l-a ajutat.”

Din aceste intamplari, omul trebuie sa inteleaga ca din cer nu ploua cu aur si argint, el trebuie sa munceasca si sa-si urmareasca scopul propus, luand in calcul cauzele si mai ales increzandu-se in ALLAH.

Deasemenea analizand gandirea strategica cu care a actionat profetul saaws, omul trebuie pentru a-si implini telurile propuse sa gandeasca si sa-si planifice bine modul de actiune.

In conceptia islamica nu exista nimic la voia intamplarii.

4. O alta lectie pe care o avem din Hijrah este modelul casei lui Abu Bakr, o casa al carei model ar trebui sa se regaseasca in toate casele, famililiile musulmane.

Abu Bakr, era stapanul acestei case si el si-a pus toata averea si familia in slujba islamului, cu credinta totala in ALLAH si urmandu-l fara sovaiala pe profet saaws.

Asma fiica sa, cu toate ca era datorita sarcinii inaintate intr-o situatie delicata a fost un ajutor de baza pentru cei doi asigurandu-le hrana.

Amr Ibn Huraira slujitorul lui Abu Bakr le ducea profetului saaws si prietenului sau vesti despre ceea ce se intampla dupa plecarea lor in Mekka.

Acesta este un exemplu extraordinar al implicarii tuturor in realizarea scopului propus. In mod similar astazi, fiecare musulman ar trebui sa contribuie la propovaduirea islamului cu atat mai mult cu cat acesta va fi un lucru despre care vom fi intrebati.

Cu toate ca profetul saaws se stinsese din viata, islamul nu depasise granitele peninsulei arabe, insa cativa ani dupa moartea lui, islamul s-a extins atat de mult incat soarele niciodata soarele nu apunea peste imperiul islamic.

Companionii acestia care au facut ca islamul sa se extinda atat de rapid, cuprinzand tari ca India, China, Egypt, Syria, etc nu aveau nici masini, nu se deplasau nici cu avioane, nu dispuneau de tehnica sofisticata de azi, dar ei au stiut si au inteles obligatia lor de a transmite islamul si au pazit credinta lor.

Primul lucru care trebuie facut in propovaduirea islamului este sa le vorbesti oamenilor despre islam. Asa cum scrie in Coran:

“Si vesteste-i pe cei care sunt cel mai aproape de tine.”

Profetul saaws i-a spus fiicei sale Fatima raa:

“Munceste! Eu nu te pot ajuta cu nimic in fata lui ALLAH.”

La fel a procedat cu unchiul sau Hamza, cu matusa sa Safya, astfel ca fiecare a devenit pentru sine si in familia lui, responsabil.

Fiecare om are responsabilitati: un barbat este responsabil de intretinerea familiei sale, iar o femeie este responsabila de ingrijirea casei si a familiei sale, insa prima grija pe care fiecare dintre noi ar trebui sa o avem ar trebui sa fie in privinta religiei, a credintei noastre si a familiilor noastre, inainte de a ne face griji in privinta hranei si a mijloacelor de trai.

Cel care nu-l calauzeste pe cel de care raspunde catre Jennat, acesta il va duce pe el catre foc.

In ziua de apoi, femeia se va agata de gatul barbatului sau si va spune:

“O, ALLAH, da-mi dreptul meu de la el, el se ruga dar nu imi spunea sa ma rog, nu ma sfatuia sa port val…” si la fel, barbatul se va ruga impotriva sotiei sale daca aceasta nu l-a calauzit pe el in viata lumeasca.

A spus profetul saaws:

“Sa-l rasplateasca ALLAH pe acel om care se trezea noaptea si-si trezea sotia [pentru rugaciune] si daca ea nu se trezea o stropea cu putina apa si la fel si pe acea femeie care se trezea noaptea si-si trezea si sotul si daca el nu se trezea il stropea cu putina apa.”

Este de ajuns ca cineva sa pacatuiasaca si pacatul se raspandeste, astfel pacatosul ii duce in ispita si pe cei care sunt cu el.

Atunci cand un copil mic este invatat Coranul de catre parintii sai si ajunge si sa practice cele invatate, parintilor lui, ALLAH le va da coroane mult mai luminoase decat lumina soarelui.

Omul este responsabil de familia sa, de vecini, de prietenii si colegii sai; el trebuie sa-i calauzeasca pe acestia pe calea cea buna si sa-i indeparteze de la infaptuirea pacatelor.

Cel ce cheama la ALLAH va avea parte de cea mai mare rasplata si daca printr-un om ALLAH il calauzeste pe altul, aceasta este mai buna decat toate bogatiile de pe fata pamantului caci cel care calauzeste catre ALLAH are parte de aceeasi rasplata pe care o primeste sic el caruia i-a fost aratata calea cea dreapta.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: