REGLEMENTARI DESPRE MENSTRUATIE IN LEGATURA CU PELERINAJUL OBLIGATORIU (HAJJ) SI CEL OPTIONAL (UMRE)

I.nr.1. Cum îndeplineste femeia în timpul menstrutie cele doua rekeaturi de îmbracare a ihramului? Ii este permis femei în timpul menstrutiei sa recite versete  fara voce?

Raspunsul: In primul rand: Trebuie sa stim ca la îmbracarea ihramul nu exista rugaciune, caci Profetul (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui!) nu a prescris comunitatii sale rugaciunea de ihram, nici prin vorbe si nici fapte.

In al doilea rand: Femeia care este în timpul menstruatiei poate sa îmbrace ihramul în aceasta situatie, dat fiind faptul ca Profetul (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui!) i-a spus lui Esma, fiica lui Ebu Bekr, Allah fie multumit de ei, sa se spele si sa îmbrace ihramul cand era lauza la Zil Hulaife si sa ramana în acesta pana se purifica, apoi înconjoara Keaba si alearga între As-Safa si Al-Merwa.

Intrebarea în legatura cu permisiunea recitarii Qur’anului în timpul menstruatiei: da, îi este permis, dar numai în cazul unei necesitati (cum ar fi scoala, etc) si este mai bine sa nu citeasca daca face acest lucru pentru adorarea lui Allah Preaînaltul.

 

I.nr.2. O femeie care a calatorit la pelerinaj, i-a venit menstruatia la cinci zile dupa începerea calatoriei, cand ce a ajuns la “miqat” (locul în care se pune ihramul),  s-a îmbaiat si si-a pus ihramul, fara ca menstrutia sa se fi sfarsit. Cand a ajuns la Mekke, nu a intrat la Keaba si nu a îndeplinit nici un ritual al pelerinajului. Apoi a stat doua zile, în Mina, timp în care menstruatia s-a terminat, a îndeplinit toate ritualurile de “umre”. Apoi sangele a reanceput sa curga, în timpul “tawaf-ului ifada” de pelerinaj, însa i-a fost rusine sa-i zica tutorelui, care nu a aflat, decat dupa ce s-a întors în tara ei. Cum este categorisita aceasta fapta?

Raspunsul: Verdictul în acest caz este dat în functie de felul sangelui care a fost în timpul “tawaf-ului ifada”. Daca acel sange era sange menstrual si însotit de dureri, “tawaf-ul ifada” nu este valabil si trebuie sa se întoarca la Mekke, sa îmbrace ihramul de la “miqat” îndeplinind “umre” complet, apoi îndeplineste “tawaf-ul ifada”. Dar daca acel sange nu era menstrual ci a fost provocat de înghesuiala sau de frica, sau alta cauza asemanatoare, “tawaf-ul ifada” este valabil pentru cei care nu impun ablutiunea drept conditie pentru “tawaf (incunjurarea Keabei)”. Iar daca nu poate sa se întoarca, în prima situatie, dat fiind ca este dintr-o tara îndepartata, pelerinajul ei este corect deoarece nu poate face mai mult decat a facut.

 

I.nr.3. O femeie a venit la Mekke, în ihram, pentru “umre”, iar dupa ce a ajuns la Mekke i-a venit menstrutia, iar cel care o însotea trebuia sa calatoreasca urgent, iar ea nu avea pe nimeni la Mekke, în acest caz ce trebuia sa faca?

Raspunsul: Sa calatoreasca cu el în ihram, apoi dupa ce i s-a terminat menstruatia sa se întoarca, daca acest lucru nu necesita efort si pasaport (daca se afla pe teritoriul Arabiei Suadite). Insa daca era din strainatate si îi era dificil sa se întoarca, sa îndeplineasca, cu grija, “tawaf-ul (inconjurarea Keabei)”,”sai-ul (alergarea între      As-Safa si Al-Merwa)” si sa îsi scurteze parul, sfarsindu-si “umre-ul” în aceeasi calatorie, deoarece este o situtie limita, iar situatiile limita permit cele interzise.

 

I.nr.4. Este considerat corect hajj-ul femei musulmane care doreste sa-l îndeplineasca dar în aceeasi perioada este si în menstruatie?

Raspunsul: Nu se poate raspunde la aceasta întrebare, deoarece nu este cunoscut timpul în care a avut menstruatie, dat fiind faptul ca unele ritualuri nu se pot îndeplini în timpul menstrutiei, precum “tawaf-ul”, iar restul pot fi îndeplinite.

 

I.nr.5. O femeie spune: anul trecut am mers la hajj, am îndeplinit toate ritualurile în afara de “tawaf el-ifada”si “tawaf el-weda” dat fiind argumentul existent care interzice împlinirea acestora în situatia de impuritate. M-am întors acasa în Medina, cu scopul de a ma reîntoarce la Mekke pentru a îndeplini ceea ce nu putusem îndeplini: “tawaf el-ifada” si “tawaf el-weda”. Din necunostinta, am iesit din “ihram” si am facut cele care sunt interzise celor în “ihram”. Am întrebat despre întoarcerea mea la Mekke pentru “tawaf (încunjurarea Keabei)” si mi s-a spus ca nu ma pot întoarce si trebuie sa ma merg la hajj-ul  urmator si sa sacrific o vaca sau o camila. Este adevarat? Si în cazul în care este, nu exista alta rezolvare decat aceasta? Si daca da, care este aceasta? Pelerinajul meu este corect? Ori trebuie sa îl repet?

Raspunsul: Acesta este una dintre nenorocirile care au loc din cauza verdictelor date fara stiinta. Ceea ce trebuie sa faci este sa te întorci la Mekke numai pentru “tawaf el-ifada”, nu trebuie sa faci “tawaf el-weda”, deoarece cand ai plecat din Mekke erai în timpul menstruatie, si femeile care sunt în timpul menstruatiei nu trebuie sa faca “tawaf el-weda.” Conform celor relatate de Ibn Abbas, Allah fie multumit de ei, Profetul (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui!) a spus în legatura cu tawaf el-weda: “Oamenilor li s-a poruncit sa fie ultimul lucru care îl fac la “Casa Lui Allah, cu exceptia celor aflate în perioda de menstruatie.” In relatarea lui Abu Dawud: “Ultimul lucru care se face la Keabe sa fie tawaful.” Deoarece Profetul (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui!) cand a fost anuntat ca Safiya a facut “tawaf el-ifada” a spus: “Poate sa plece.” ceea ce arata ca “tawaf el-weda” nu este obligatoriu femeilor aflate în menstruatie spre deosebire de “tawaf el-ifada” care trebuie facut. Iar pentru ca ai facut cele interzise celor în “ihram” fara sa stii, nu implica nimic, conform spuselor lui Allah Preaînaltul: “Doamne nu ne pedepsi daca am uitat sau gresit.” (Baqara:286), sau “Si nu este nici un pacat pentru ceea ce savarsiti voi din greseala, ci numai pentru ceea ce inimele voastre savarsesc cu buna stiinta.” (Al-Ahzab:5). Toate cele interzise în perioada de “ihram”, daca le faci fara stiinta sau din cauza ca ai uitat sau ai fost obligat nu necesita nimic, dar daca aceste motive nu mai exista trebuie sa faci asa cum se cere.

 

I.nr.6. Daca lauzia a început în prima zi de “terwia” (bairam), iar ea a îndeplinit toate ritulurile pelerinajului în afara de “tawaf (inconjurarea Keabei)” si “Sai (alergarea între As-Safa si Al-Merwa), însa a observat ca lauzia s-a sfarsit (pentru început), dupa zece zile, se poate îmbaia si sa îndeplineasca ceea i-a ramas de îndeplinit adica “tawaf-ul”?

Raspunsul: Nu îi este permis sa se îmbaieze si sa îndeplineasca ceea i-a ramas de îndeplinit adica “tawaf-ul”, pana ce nu este sigura de faptul ca lauzia s-a sfarsit. Ceea ce se întelege din întrebare, din faptul ca lauzia s-a sfarsit pentru început si nu de tot (acest lucru fiind absolut necesar), trebuie ca dupa ce aceasta s-a purificat sa faca “Sai (alergarea între As-Safa si Al-Merwa)” si “tawaf (încunjurarea Keabei)”, iar daca face “sai” înainte de “tawaf” nu este nici o problema, deoarece Profetul (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui!) a fost întrebat la pelerinaj despre “sai” înainte de “tawaf” si a zis: “Nu este nici un pacat.”

 

I.nr.7. O femeie s-a îmbracat în ihram la granita Mekkei pentru Hajj (pelerinaj), în timp ce avea menstruatie,  iar dupa ce a ajuns la Mekke a plecat la Jeddah, cu treaba, iar acolo i s-a sfarsit mestruatia, unde s-a îmbaiat,  apoi s-a întors si si-a terminat pelerinajul. Este considerat hajj-ul ei corect sau mai trebuie sa faca ceva?

Raspunsul: Pelerinajul ei este corect si nu trebuie sa mai faca nimic.

 

I.nr.8. Am plecat la “umre” în timp ce eram în menstruatiei, am trecut de “miqat”  granita de pelerinaj fara sa îmbrac “ihram-ul”, am stat la Mekke pana ce m-am curatat, apoi am îmbracat “ihram-ul” din Mekke. Este permis acest lucru? Ce trebuie sa fac eu?

Raspunsul: Aceasta fapta nu este permisa. Femeia care merge la “umre” nu trebuie sa treaca de “miqat” fara “ihram”, chiar daca are menstruatie. Ea trebuie sa îmbrace “ihramu-ul” si sa aplice regurile “ihram-ului”. Argumentul pentru aceast fapt este ca Esma, fiica lui Ebu Bekr, Allah fie multumit de ei, a nascut în timp ce Profetul (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui!) era la Zil Hulaifa, pentru pelerinaj. Asa ca a trimis la el pe cineva care sa-l întrebe ce sa faca. Si a zis: “Imbaiaza-te si leaga-te bine cu o panza si îmbraca “ihram-ul”. Sangele de menstruatie este asemenea sangelui de lauzie, asa ca îi spunem celei care trece pe la “miqat”: “Imbaiaza-te si leaga-te bine  cu o panza, si îmbraca “ihram-ul”. In aceasta situatie poate intentiona pelerinajul si umra însa daca ajunge la Mekke nu intra la Keabe decat dupa ce i se sfarseste menstruatia sau lauzia, din aceasta cauza i-a spus Profetul (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui!) Aisei cand a avut menstrutie în timpul “umre-ului”: “Fa ce face pelerinul fara sa intri la Keabe, pana ce nu se sfarseste menstrutia.” Aceasta este relatarea în cartea autentica a lui Bukhari si a lui Muslim. In cartea autentica a lui Bukhari, Aisa mai precizeaza ca atunci cand i s-a sfarsit menstruatia a facut “sai (alergarea între As-Safa si Al-Merwa)” si “tawaf (încunjurarea Keabei)”. Aratand astfel ca femeia daca are menstuatie îmbraca “ihram”, însa nu intra în aceasta situatie la Keabe, pana ce nu se sfarseste menstruatia si se îmbaiaza, dar daca menstuatia a început dupa ce a terminat “tawaf-ul” continua cu “sai-ul” chiar daca are menstuatie si scurteaza parul deoarece pentru “sai (alergarea între As-Safa si Al-Merwa)” nu este necesara purificarea.

 

I.nr.9. Am plecat eu si sotia mea spre Mekke pentru “umre”, însa cand am ajuns la Jeddah, sotiei mele i-a venit menstruatia, asa ca am continuat “umre-ul “de unul singur, care este verdictul în cazul sotiei mele?

Raspunsul: Verdictul este sa stea pana se sfarseste menstuatia, apoi îndeplineste “umre”. Deoarece Profetul (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui!) cand Safiya, Allah fie multumit de ea, a avut menstuatie, i-a spus: “Ne-a retinut ea? Au spus: ea a avut menstuatie. El a spus: “Sa se întoarca.” Afirmatia: “Ne-a retinut ea?”  arata ca femeii în perioda menstruatiei nu i se permite „tawaf-ul ifada” si de aceea i se cere sa astepte pana ce se purifica deoarece acesta este un element de baza al „umrei”.

I.nr.10. Locul dintre Safa si Merwa face parte din moschea de la Keabe (Mesgid El-Haram)? Ii este permis celei ce are menstruatie sa se apropie de acest loc? Cel care intra în Mesgid El-Haram printre Safa si Merwa trebuie sa faca doua rekeaturi pentru intrarea în moscheie?

Raspunsul: Faptul cel mai probabil este ca nu face parte din Mesgid El-Haram, de aceea au pus un perete despartitor mic, iar acest fapt este folositor oamenilor. Caci daca ar fi fost integrat în Mesgid El-Haram, femeia careia menstruatia i-a început  între “tawaf (incunjurarea Keabei)” si “sai (alergarea intre As-Safa si Al-Merwa)” nu ar fi putut sa faca “sai”. Iar în verdictul pe care l-am dat am spus ca femeia care a avut menstruatie dupa “tawaf” si înainte de “sai” poate sa faca “sai” deoarece locul de “sai” nu face parte din Mesgid El-Haram. Iar despre cele doua rekeaturi de intrare în moscheie se poate spune ca dupa ce a facut “sai”  si s-a întors în moscheie, trebuie sa le îndeplineasca, iar daca nu le îndeplineste nu implica nimic dar este mai bine sa le îndeplineasca pentru favorurile care sunt în îndeplinirea rugaciunii în acel loc.

 

I.nr.11. Am fost la pelerianaj si mi-a venit menstuatia, dupa lauzie, însa m-am rusinat si nu am spus nimanui asa ca am intrat în Mesgid El-Haram, am facut „tawaf” (incunjurarea Keabei), „sai” (alergarea între As-Safa si Al-Merwa)” si am îndeplinit rugaciunea, ce trebuie sa fac?

Raspunsul: Nu îi este permis femei care este în menstuatie sa îndeplineasca  rugaciunea, în Mekke sau în alta parte. Deoarece Profetul (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui!) a zis: “Daca are menstuatie, nu îndeplineste rugaciunea si nu posteste.” Iar învatatii musulamani au concis ca femeia care are menstuatie nu îndeplineste rugaciunea si nu posteste. Aceasta femeie care a facut aceasta fapta trebuie sa se caiasca si sa îi ceara iertare lui Allah pentru fapta ei. “Tawaf-ul” ei în menstruatie nu este corect, iar “sai-ul” ei este corect, deoarece precedarea “sai-ului” înaintea “tawaf-ului” este permis la pelerinaj. Ea trebuie sa repete “tawaf el-ifada” deoarece acesta este unul din componentele indispensabile, stalpii pelerinajului, fara de care nu se poate îndeplini cea de a doua iesire din “ihram”. Aceastei femei nefiindu-i permis sa se împreuneze cu sotul ei pana ce face “tawaf (încunjurarea Keabei)” si nu se poate face actul de casatorie daca ar fi necasatorita, Allah fiind Cel ce stie mai bine.

 

I.nr.12. Daca menstruatia a început în ziua de Arafat, ce trebuie sa faca?

Raspunsul: Daca menstruatia a început în ziua de Arafat, face ce fac pelerinii, în afara de “tawaf (incunjurarea Keabei)”  care nu îl face pana ce nu se sfarseste menstuatia.

 

I.nr.13. Daca menstuatia a început dupa ce a aruncat la pietricelele “Jamrat al-Aqaba”, înainte de “tawaf el-ifada” ce trebuie sa facastiind ca depinde de sotul ei si daca pleaca nu se mai poate întoarce?

Raspunsul: Daca nu se mai poate întoarce, face “tawaf (încunjurarea Keabei)” din cauza necesitatii, fara sa implice nimic si îndeplineste celelalte ritualuri ale pelerinajului.

 

I.nr.14. Daca lauzia se sfarseste înainte de patruzeci de zile,poate împlini pelerinajul? Iar de nu se sfarseste ce sa faca caci vrea sa mearga la pelerinaj?

Raspunsul: Daca lauzia se sfarseste înainte de patruzeci de zile se îmbaiaza si îndeplineste rugaciunea si face tot ceea ce fac cele care nu au menstruatie inclusiv “tawaf (încunjurarea Keabei)” deoarece lauzia nu are o perioada anume minima sau maxima. Dar daca nu se sfarsesete lauzia pelerinajul ei este corect de asemenea, dar nu face “tawaf (încunjurarea Keabei)” pana ce nu se sfarsesete lauzia, deoarece Profetul (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui!) a interzis  celei care are menstruatie sa faca “tawaf (încunjurarea Keabei)” iar lauza este asemeni celei care are menstruatie.

 

I.nr.15. Care este verdictul în cazul prezentei femei, în timpul menstruatiei, în moschea de la Keabe (Moscheea Al Haram)  pentru a asculta relatari profetice sau predici?

Raspunsul: Nu îi este permis femei în timpul menstruatiei sa stea în Moscheea Al Haram sau în alta moschee. Ii este permis însa sa treaca prin moschee pentru a lua ce îi trebuieste, conform spuselor Profetului (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui!) cand i-a spus lui Aisa sa-i aduca covorul de rugaciune care era în moschee, iar ea ea spus ca este în perioada de menstruatie. A spus: “Menstruatia nu este în mana ta.” Femeilor, care sunt în perioada menstruatiei, li se permite sa mearga prin moscheie, daca sunt sigure ca nu vor picura nimic, însa daca doresc sa intre si sa stea nu le este permis deoarece, Profetul (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui!) le-a spus tuturor femeilor sa vina la locul rugaciunii de sarbatoare (bairam), inclusiv celor care erau în menstruatie, însa acestora din urma le-a spus sa nu mearga pe unde se împlinea rugaciunea. Acest fapt indicand ca, femeilor în perioada de menstruatie, nu le este permis sa stea în moscheie pentru a asculta predicile si relatarile despre Profet (pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui!)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: