COMPORTAMENTUL FEMEII MUSULMANE CU PARINTII EI


Acesta este un hadis sahih relatat de Umm Saad Ibn Waqas
(Saad Ibn Waqas este al 6-lea om intrat in islam, este unchiul profetului) cand Saad s-a facut musulman i-a spus mama sa:
“Te-ai lepadat de credinta parintilor tai?”…si ea a jurat ca nu se va apara de soare si nici de frig, ca nu va manca si nu va bea pana ce el nu va parasi islamul si nu se va intoarce la credinta parintilor lui. Si a stat asa o zi intreaga si a doua zi la fel, pana spre seara; vazand-o astfel Saad i-a spus:
“Afla mama ca jur pe ALLAH, daca ai fi avut 100 de suflete si ar fi iesit ele din tine unul dupa altul, nu as fi lasat credinta lui Muhammad niciun pic.”
Si cand a vazut mama sa aceasta inversunare, a renuntat si a inceput sa manance.

“Noi l-am povatuit pe om [sa faca bine] parintilor sai,
mama lui l-a purtat, [suportand pentru el] slabiciune dupa slabiciune, iar intarcarea lui a fost dupa doi ani.
Adu multumire Mie si parintilor tai, caci la Mine este intoarcerea!
Dar daca se straduiesc pentru ca tu sa-Mi faci ca asociat altceva,
despre care tu nu ai cunostinta, atunci nu te supune lor!
Ramai impreuna cu ei in aceasta lume, cu dreptate,
dar urmeaza calea acelora care se intorc catre Mine,
caci apoi la Mine este intoarcerea
si Eu va voi vesti ceea ce ati facut!”
(Surat Luqman: 14-15)

A poruncit ALLAH sa nu ii ascultam pe parinti daca ei ne poruncesc ceva care contravine poruncii Sale,  dar sa avem grija de ei cu dreptate, sa ne comportam bine cu ei.
Cand a venit Umm Asma, Qutaylah bint Abd al-Uzza, sotia lui Abu Bakr, avand cu ea un cadou (si pe vremea aceea ea inca era dintre cei necredinciosi),  Asma l-a intrebat pe profet:
“Mama mea a venit la mine dorind sa intareasca legatura de rudenie, sa primesc cadoul pe care mi l-a adus”?
“Da.” a raspuns profetul.

Trebuie ca si musulmani sa intarim aceste legaturi, pentru ca parintii  sunt cea mai mare indurare, dupa ALLAH,  pentru un copil si ei sunt cauza pentru care copilul exista, iar cei care nu multumesc binefacerii existentei parintilor lui nu Ii vor multumi niciodata lui ALLAH.
O comportare frumoasa cu parintii este la fel ca o comportare cu ALLAH,  pentru ca amandoi iti fac bine fara a astepta ceva de la tine, nu cer de la tine din ceea ce-ti ofera, vreo rasplata sau multumire.
Si cat de mult ar gresi un copil, cat nu si-ar asculta parintii, daca el se va intoarce, ei il vor ierta; de aceea porunca de a ne asculta parintii urmeaza dupa taweed, in multe dintre surele din Coran: Baqara, Nisa, Ysraa, etc.

“[…]”Sa nu-L adorati decat pe ALLAH
si cu parintii vostri sa va purtati bine […]”
(Surat Al-Baqara: 83)

“Adorati-L pe ALLAH si nu-I asociati Lui nimic!
Purtati-va bine cu parintii,…”
(Surat An-Nisa`: 36)

“Veniti sa va citesc ceea ce Domnul vostru v-a oprit!
Sa nu-I asociati Lui nimic, sa fiti buni cu parintii; […]”
(Surat Al- `An-`Am: 151)

“Si Domnul tau a oranduit sa nu-L adorati decat pe El
si sa va purtati frumos cu parintii vostri,
iar daca batranetile ii ajung pe unul dintre ei
sau pe amandoi langa tine, nu le ziceti lor “Of!”
si nu-i certa pe ei, ci spune-le lor vorbe cuviincioase.
Si din indurare coboara pentru ei aripa smereniei si indurarii si spune: “Doamne, fii Indurator cu ei, caci ei m-au crescut [cand am fost] mic!”
(Surat Al-Ysraa: 23-24)

Abdullah Ibn Abbas a spus:
“Sunt trei in Coran care au pereche si nu este acceptata  una fara perechea ei:
1. Sa Ii multumesti lui ALLAH si  parintilor tai:

“Noi l-am povatuit pe om [sa faca bine] parintilor sai,
mama lui l-a purtat, [suportand pentru el] slabiciune dupa slabiciune, iar intarcarea lui a fost dupa doi ani.
Adu multumire Mie si parintilor tai, caci la Mine este intoarcerea!
(Surat Luqman: 14)

Cel care Ii multumeste lui ALLAH si nu le multumeste parintilor sai, nu se va accepta de la el, iar cel care le multumeste parintilor sai,  dar nu-I multumeste lui ALLAH,  nu se va primi de la el.
2. Supuneti-va lui ALLAH si Trimisului; daca acestea doua nu sunt impreuna, faptele implinite nu sunt corecte,  nici primite.
Impliniti rugaciunea si dati dania (Zakat),  nu este acceptata una fara alta.
A spus profetul:
“Multumirea lui ALLAH este si multumirea parintilor si supararea lui ALLAH este si supararea parintilor.”
Primul drum catre Jennat este ascultarea parintilor.
Prima cauza pentru pogorarea Milei lui ALLAH asupra ta este ascultarea parintilor.
Cauza cea mai mare care este in spatele binecuvantarii de care un om are parte sunt parintii sai.
Cine vrea ca ALLAH sa-i usureze viata si sa aiba parte de o viata lunga sa-si asculte parintii si sa lege– adica sa intareasca legaturile de rudenie.
Cum ii lungeste ALLAH viata unui om cu toate ca soarta e scrisa inainte de nastere?
S-a pomenit in unele carti ca un om si-a suparat parintii si ALLAH i-a revelat unuia dintre trimisi ca aceasta suparare va fi cauza care ii va scurta viata acelui om si a intrebat un profet:
“Cum se poate o, ALLAH, cand soarta este deja scrisa?”
Si a spus ALLAHSubhannahu wa Ta`ala:
“O  sa-l expun saraciei.”
Si unii oameni de stiinta au spus ca, qadr- soarta, destinul este de 2 feluri:
un destin scris deja, cum este durata vietii.
un destin care se poate schimba (conditionat de ceva) de exemplu daca unui om i s-a scris un timp de viata si el este bun cu parintii,  ALLAH ii va lungi viata….

DREPTURILE PARINTILOR ASUPRA COPIILOR LOR

1. ASCULTAREA
Neascultarea parintilor este un pacat care va fi pedepsit atat in aceasta viata (si nu va intarzia pedeapsa!) cat si in viata de apoi.
O femeie si-a vazut copilul cand il injura pe tatal sau si ea i-a spus:
“Vai de tine! Ii spui tatalui tau aceste vorbe?”
Si i-a spus tatal mamei:
“Lasa-l, poate m-a auzit cand si eu le-am spus asta parintilor mei.”
A spus profetul:
“Ascultarea parintilor vostri este binecuvantare pentru copiii vostri. Dreptul mamei este pus inaintea dreptului tatalui.”
A venit un om la trimis si i-a spus:
“O, Trimis al lui ALLAH, cine este cea mai indreptatita persoana asupra mea?”
“Mama”,

a spus profetul si la fel, omul a intrebat de trei ori si de fiecare data a fost acelasi raspuns, iar a patra oara fiind intrebat, profetul a raspuns:
“Tata.”

Mama este are o pozitie superioara fata de cea a tatalui, din trei motive:
-purtarea sarcinii;
-nasterea;
-alaptarea.

Un om l-a intrebat pe profet:
“Cele mai apropiate drumuri catre paradis, care sunt cele mai apropiate drumuri catre paradis?
“Ai mama?” l-a  intrebat profetul.
“Da.” A spus omul.
“Serveste-o!”, i-a raspuns.

Copilul trebuie sa stie ca, indiferent cat ar da el parintilor sai, este putin in comparatie cu ceea ce parintii sai i-au dat.
Cand a vazut Abdullah Ibn Omar un barbat care o purta pe mama lui la Ka`aba si facea tawaf, carand-o pe ea in spate, recitand niste versuri:
“eu sunt umila ei camila, eu nu sunt precum camila, nu ma razbun”, i-a spus:
“Tu crezi ca astfel ti-ai indeplinit obligatiile fata de mama ta? Jur ca nu ai recompensat-o deloc fata de ceea ce a facut ea ptr tine.”
Cel caruia ii este rusine cu parintii lui se poate considera ca nu are in el niciun adevar.
Aly, radiallahu anhu,  statea la Masjid al Haram si a vazut un om care o purta pe mama lui la Ka`aba (tot la tawaf) si a inceput sa faca si el tawaf cu acel om si a fost intrebat de ce face acest lucru.
Si a spus Aly:
“Cand l-am vazut pe acel om cum o poarta pe mama lui in spate, mi-am dat seama ca va fi pogorat asupra lui din Rahma (Milostenia) lui ALLAH si am vrut sa fiu si eu de fata, sa primesc si eu.”

2. SALUTUL
Este un drept al parintilor; dar daca la intrarea si la iesirea din casa le sarutam capul si mainile, este si mai bine.
Abu Hurairah, radiallahu anhu,  daca intra sau iesea din casa, ii spunea mamei sale:”Salam aleykum”; si ea ii raspundea “wa aleykum salam”, apoi el ii spunea: “ALLAH sa te rasplateasca, cum m-ai crescut”, si ea ii raspundea: “ALLAH sa te miluiasca cum m-ai ascultat si ti-ai indeplinit obligatiile fata de mine, desi eu eram in varsta.”
Copiii nostri  trebuie invatati aceste comportamente:
-sa isi salute parintii, sa le pupe mainile la intrare si la iesire, pentru ca acesta este un fel de a-si indeplini obligatiile fata de parinti, iar  daca fac astfel de cand sunt mici, va fi usor pentru ei  si cand vor fi mari.
Insa astazi vedem exact invers, parintii pupa mainile copiilor lor ca sa fie multumiti de ei si aceasta se datoreaza proastei educatii primite.

3. VORBA BUNA, FOLOSIREA CUVINTELOR POLITICOASE

Si din indurare coboara pentru ei aripa smereniei
si indurarii si spune:
“Doamne, fii Indurator cu ei,
caci ei m-au crescut [cand am fost] mic!”
(Surat Al-Ysraa: 24)

ALLAH Subhannahu wa Ta`ala l-a comparat pe om in comportamentul sau fata de parinti cu o pasare care vrea sa aterizeze pe pamant; acea pasare isi coboara aripile, este linistita si modesta cand se apropie de pamant.
Nu este acceptabil ca un copil sa ridice vocea in fata parintilor, sau el sa stea jos si parintii sai in picioare, ori ca el sa doarma si parintii lui sa stea treji.
“Ti-e frica de foc si iubesti paradisul?”- a intrebat  Abdullah Ibn Omar un om.
“Da!” a raspuns omul
“Ai mama?”, l-a intrebat.
“Da!”
“Daca te adresezi cu vorbe usoare si o hranesti vei intra in paradis cu conditia de a te feri de pacatele mari.”, i-a spus Abdullah Ibn Omar.
Era odata un om care se numea Muhammad Ibnul Sirin, el vorbea cu mama lui ca si cum ar fi vorbit cu un print.
Daca i se adresa era ca si cum s-ar fi rugat la ALLAH;  pana l-a vazut cineva si i-a intrebat pe ceilalti: “Ce are acest om, care e durerea lui?”
“Asa este el, asa vorbeste cu mama lui”, au spus oamenii.
Inainte, daca un om nu intelegea ce au spus parintii, ii era rusine sa ii intrebe din nou pentru ca nu a inteles, atat de mult ii respecta.

4. SA NU TE UITI LA EI TAIOS (CU O PRIVIRE REA)
A privi fata parintelui tau este un act de adorare; daca acea privire este rea, de batjocora…atunci acest lucru este HARAM!!!!!!!!!!
S-a scris in cartile de dinainte ca cel care nu si-a ascultat parintii si nu si-a indeplinit obligatiile fata de ei, este cel ce i-a privit urat.

5. SA NU MERGI IN FATA LOR
Copilul trebuie sa mearga langa ei, sau in spatele lor, dar daca  de exemplu este intuneric si copiilor le e frica, pot merge in fata parintilor.
Unui om i-a murit copilul si dupa ce l-a ingropat a spus:
“O,  ALLAH, il iert pentru unele indatoriri pe care nu si le-a indeplinit, iarta-l pentru indatoririle pe care nu si le-a indeplinit fata de mine.”
A fost intrebat cum se comporta cu el (tatal lui) si a spus:
“Isi facea datoria, nu mergea cu mine niciodata si el sa fie in fata si nu a mers pe un acoperis si eu sa fi fost sub el.”

6. SA NU MANANCE INAINTEA LOR
Copilul nu trebuie sa intinda mana inaintea parintilor; Abu Huraira  nu manca cu mama lui, pentru ca nu cumva sa ia ceva din mancarea aceea si parintii sai sa pofteasca la ea.

7. SA NU II DERANJAM
Cand ei se odihnesc;
Sa nu intarziem cu mancarea (daca ii servim pe parinti.
Era odata un om care o spala pe mama sa pe cap si o pieptana si o pupa pe cap, iar azi gasim femei carora le e rusine sa le slujeasca pe mamele lor.

8. SA NU II SUPERI
Rugaciunea parintelui pentru copiii sai este ascultata.
A spus profetul ca:
“Sunt trei feluri de oameni ale caror rugaciuni sunt ascultate: rugaciunea facuta de parinte pentru copilul sau ( indifferent daca e de bine sau de rau); rugaciunea calatorului si a celui nedreptatit.”
In unele relatari apare si al celui ce posteste, pana rupe postul.

Era Ibn Yahia… dintre cei mai ascultatori fata de tatal sau si odata au fost inchisi in temnita impreuna.
Cand au intrat in inchisoare, tatal lui nu facea ablutiunea pentru rugaciunea fajr decat cu apa calda si atunci Ibn Yahia incalzea apa pentru tatal sau si cand l-a vazut gardianul, i-a interzis sa mai incalzeasca apa.
Atunci, el statea treaz toata noaptea si tinea in mana lui vasul cu apa deasupra lumanarii pana se incalzea apa. Si a facut acest lucru un timp pana cand gardianul a aflat si i-a luat lumanarea, lasandu-i fara lumina; atunci Ibn Yahia venea cu apa si tinea vasul lipit de corpul lui toata noaptea pana cand apa se mai incalzea putin si asta doar pentru ca tatal lui sa aiba apa cum isi dorea.
Aceasta este o imagine despre drepturile copilului fata de parinti:
o imagine unicat!!!
Daca parintii (sau unul dintre ei) se roaga impotriva lui, a copilului,  acel om va fi mahnit in aceasta viata si in urmatoarea.
Profetul a povestit companionilor povestea lui Jureyrah.

Povestea lui Jureyrah
Acest om era dat ca pilda pentru actele de adorare pe care le facea, el era un exemplu pentru oamenii din neamul (poporul) lui.
Intr-o zi a venit mama sa si el isi facea rugaciunea; mama sa l-a strigat de doua ori si el se gandea: “Mama sau rugaciunea?” si a continuat sa se roage si atunci mama lui a plecat suparata si a venit din nou in ziua urmatoare si iar l-a chemat dar el era tot la rugaciune; si chemarea ei era o chemare din toata inima; insa el tot se ruga si se gandea: “rugaciunea sau mama?”. Si a treia oara cand a venit mama lui s-a intamplat la fel, ea il striga si el era la rugaciune si atunci ea a spus:
“Sa nu te sfarsesti din aceasta viata pana nu ai sa vezi o femeie usoara!” (Sensul este nu de a avea legatura directa ci, ca incercare si doar ALLAH Subhanahu wa Ta`ala stie cel mai bine!)
Pe de alta parte, nelegiuitii din neamul sau vorbeau despre el si actele lui de adorare (cu invidie) si a spus una dintre femeile usoare: “eu il voi face sa cada in pacat”; si ea s-a dus la el, l-a chemat, dar el nu a bagat-o in seama si ea a pacatuit atunci cu un cioban, a ramas insarcinata cu el; a venit cu copilul si le-a spus oamenilor ca acel copil era al lui Jureyrah si ei s-au dus la el si au inceput sa-l loveasca, il loveau cu papucii, il trageau si i-au daramat locul in care se ruga, iar el a intrebat:
“De ce-mi faceti asta?”
Si ei au spus:
“Pentru ceea ce ai facut cu femeia asta.”
“Unde este femeia cu copilul? Aduceti-i!”, a spus Jureyrah si cand au venit el a lovit cu mana burta copilului si l-a intrebat:
“Cine este tatal tau?”
Si atunci copilul a spus cine era ciobanul respectiv.
Si atunci toti au inceput sa-i pupe mainile si picioarele si s-au rugat sa-i ierte si i-au zis ca o sa-i faca din aur camera pe care i-o daramasera, dar el a dorit sa fie doar asa cum era.
Cauza acestei intamplari este du`a-ruga facuta de mama lui.
Si acest copil este unul dintre cei trei (dupa alte relatari sunt mai multi!) copii care au vorbit fiind inca in leagan.
Ceilalti sunt Isa Ibn Maryam, cel care a spus (martor) despre yusuf- povestea lui cand a fost ispitit de sotia lui Aziz (intamplarea cu camasa, Surat Yusuf: 26-27), unul dintre copiii femeii care o pieptana pe fiica faraonului.

Unul dintre cei mai buni dintre cei care au explicat tafsir- explicarea sensurilor Coranului, a spus:
“Aveam o pasare si am legat-o de picior si ea a zburat asa si si-a rupt piciorul, iar mama mea a zis:
“I-ai rupt piciorul, sa ti-se rupa si tie!”
Si asa s-a si intamplat, a ramas schiop pana la moarte.

9. CALATORIA COPILULUI  SA NU SE FACA DECAT CU VOIA PARINTILOR
Despartirea de un copil cauzeaza unui parinte multa suferinta…
El trebuie sa le ceara permisiunea inainte de a pleca intr-o calatorie, inainte de a se departa de ei.

10. DU`A DUPA MOARTE
Chiar si dupa moartea parintilor copiii trebuie sa se roage pentru ei, pentru ca aceste rugaciuni vor fi scrise in cartea lor, chiar si dupa moarte.

In Coran este o ruga pentru parinti, ALLAH sa aiba grija de ei, asa cum ei au avut grija de copil atunci cand era mic (Surat Al-Ysraa: 24- scris mai sus!)
A venit un om la profet si l-a intrebat:
“A mai ramas ceva ce trebuie sa facem dupa moartea parintilor?”
“Sa te rogi pentru ei (du`a), sa tii legaturile de rudenie cu cei cu care ei erau in legatura.”
A spus profetul:
“Cea mai mareata datorie este sa pastrezi legaturile de rudenie ale parintilor tai!”

Abdullah Ibn Omar a vazut un beduin, l-a pus pe beduin pe calul  lui, i-a dat si turbanul lui; si i-a zis un om:
“Acesta este un beduin, era de ajuns daca ii dadeai ceva, de ce i-ai acordat asa mare atentie?”
“Pentru ca parintii lui erau prieteni cu tatal meu.”- adica cu Omar, radiallahu anhu.
Cea mai mareata datorie a copiilor fata de parinti este de a pastra legaturile de rudenie si prietenie ale parintilor.
Profetul a vizitat mormantul mamei sale si s-a intors de acolo cu ochii inlacrimati.
“Ce s-a intamplat?”, l-a intrebat Omar.
“Acolo este mormantul mamei mele, i-am cerut voie Stapanului meu s-o vizitez si mi-a dat voie si i-am cerut permisiunea sa ma rog, sa ma caiesc si nu mi-a dat voie.” a spus profetul.
Si a spus Omar: “Nu l-am mai vazut pe profet plangand asa niciodata.”
Si ALLAH a pogorat versetul:

“Nu se cade ca Profetul si cei care cred sa ceara iertare
pentru politeisti, chiar daca ei sunt rude,
dupa ce li s-a aratat limpede ca ei sunt oaspetii iadului.”
(Surat At-Tawba: 113)

11. SA NU II INJURE! DIRECT SAU INDIRECT!
“Dintre cele mai mari pacate este ca un copil sa-si injure sau blesteme parintii.”
Cum se poate asa ceva au intrebat companionii?
“Sa injure unul parintele altuia si acela sa-i injure apoi pe parintii lui.” a spus profetul.
Chiar daca un om face pacate nu trebuie sa injuram divinitatile lor, sau pe ei pentru ca, stim ca daca ii injuram si ei Il vor injura pe ALLAH.

“Nu-i ocarati pe aceia care sunt invocati afara de ALLAH,
ca sa nu-L ocarasca ei pe ALLAH, intru dusmanie si nepricepere! Astfel am impodobit Noi [in ochii] fiecarei comunitati faptuirea sa. Apoi, la Domnul lor va fi intoarcerea lor
si El le va vesti despre ceea ce au faptuit ei.”
(Surat Al `An-`Am: 108)

12. SA NU II CHEMAM PE NUME, TREBUIE SA LE SPUNEM MAMA SI TATA
Asa cum a facut Ibrahim in Coran, tatal lui l-a injurat si l-a alungat si cu toate acestea el ii spunea: O, tata al meu…..”  si cand a obosit a spus: “Pacea fie asupra ta, o sa cer iertarea pentru tine la ALLAH” si a continuat sa ceara iertarea pana ce ALLAH i-a interzis sa mai faca acest lucru.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: