Ciclul menstrual in acceptiune islamica

Biism ALLAH Ar-Rahman Ar-Rahim

 

  1. Menstruatia si problemele care pot aparea la femei in perioada pre sau post menstruala .

  2. Diferente intre sangerarile de natura medicala (patologica) si cele de natura fiziologica .

 

CICLUL MENSTRUAL

 

A spus Profetul pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui:

”Acesta este un lucru scris de ALLAH Ta`aala fiicelor lui Adam “.

 

Este foarte important ca orice femeie musulmana sa fie foarte bine informata in legatura cu acest aspect care face parte din viata fiecareia ,cu atat mai mult cu cat ea poate pierde tot binele pe care il face ,datorita unor greseli cauzate mai ales de nestiinta.

In limba araba cuvantul “Hait” care semnifica scurgere ,sau ras.

In Sfantul Quran exista povestea Sarei,sotia lui Ibrahim aws care statea in picioare cand ingerii au venit la ei sa le vesteasca  ca vor avea un copil si a ras, deoarece ea era o femeie batrana

“Si femeia lui statea in picioare si a ras ea.”Surat Hud :71

 are 11 acceptiuni.

Acest numar mare de semnificatii ale termenului “hait” denota si importanta pe care care o are.

Din punct de vedere medical, hait reprezinta sangele (ciclul menstrual) care apare la femei din cauze naturale la un anumit timp din viata .El este total diferit de sangele pe care femeile il pot avea datorita unor rani sau boli.

Din punct de vedere stiintific,in interiorul uterului exista o pelicula plina de vase sangvine si care leaga sarcina –placenta- care face legatura dintre copil si mama.Atunci cand o femeie nu este insarcinata aceasta pelicula se desprinde si consecinta este aparitia ciclului menstrual.

In limba araba aceasta pelicula se numeste qar`a.

Ceea ce este extrem de important de stiut este faptul ca acest ciclu menstrual este specific fiecarei femei sub toate formele lui :aspect,forma,culoare si ca atare difera de la o femeie la alta,chiar si aceeasi femeie poate avea de la o luna la alta un ciclu menstrual diferit.

Varsta:

-la care apare de obicei este situata intre 12-50 de ani,dar poate exista si in afara acestor limite de varsta.

Profetul pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui a spus ca doar o femeie din neamul Quraysh poate da nastere unui copil dupa varsta de 60 de ani.

Durata :

Oamenii de stiinta musulmani au emis mai multe pareri in legatura cu acest lucru.

Ibn Taymiia,Imamul Darimi si Ibn Munthir au ajuns la concluzia ca nu exista un timp anumit de zile ale acestui ciclu menstrual si ei s-au bazat in emiterea acestei pareri pe faptul ca in timpul Profetului pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui au existat femei care nu au putut preciza exact cat dura acesta perioada,este ceea ce astazi noi numim ciclu neregulat-ca numar de zile.Aceasta parere se bazeaza pe faptul ca nici in Quran si nici in Sunna nu se precizeaza un numar exact de zile.

 

“Te intreaba despre impreunarea cu femeile in timpul menstruatiei.Spune :”Acesta este un rau.Asadar,stati departe de femei in timpul menstruatiei si nu va apropiati de ele pana nu se vor curati “!Iar daca sunt curate ,puteti veni la ele asa cum a poruncit ALLAH ,caci ALLAH ii iubeste pe cei care care se curatesc.  (Surat Al-Baqara: 222).

 

Acest lucru demonstreaza faptul ca nu exista o anumita durata ,timpul cat dureaza acest ciclu menstrual este stiut cu exactitate atunci cand perioada lui se termina.

Apropierea dintre soti in aceasta perioada este interzisa conform Quranului numai in ceea ce priveste relatiile intime,deoarece acesta este un lucru foarte rau si pana femeia nu se curateste astfel de relatii intre soti sunt cu desavarsire interzise.

Acest aspect al vietii femeiilor nu este ceva ce s-ar putea controla,este asa cum i-a spus Profetul pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui A`yshei atunci cand a intrat la ea in timpul in care se implinea pelerinajul si a gasit-o trista,plangand .El a intrebat-o “Ti-a venit (menstruatia)?” si ea a raspuns “Da”,atunci Profetul pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui a spus :”Acest lucru nu este in mana ta, este de la ALLAH si poti face orice (din actele obligatorii ale pelerinajului) in afara de tawaf”.

Daca unei femei i se termina acesta perioada , ea se considera curata si poate face apoi tawaful (inconjurul Ka`aabei).

Culoarea:

Exista patru tipuri de culori :

Fatma Ibn Abu Hubaysh a spus ca avea o scurgere de sange ,dar acest sange era de la o boala –ISTIKHADA, Profetul pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui i-a spus despre acest sange :“Daca este sange menstrual ar trebui sa fie de culoare neagra”.

In general un sange de culoare rosu aprins nu este sange menstrual ci se datoreaza unei boli ;regulile acestui tip de sangerare sunt diferite fata de cele ale ciclului menstrual.

-negru(sawad)

-rosu (humra)

-galben((sufra)asemanator culorii puroiului)

-kudra-ca o apa murdara,ceva intre alb si negru (kudra).

Inceputul ciclului menstrual :

O conditie foarte importanta este aceea ca indiferent de semnele care pot interveni in starea unei femei:dureri,stari pe care le are o femeie in timpul ciclului ,daca nu este vizibila aparitia ciclului ,atunci femeia se considera curata si ea trebuie sa se roage,sa tina post ,samd.Daca de exemplu o femeie care era in stare de necuratenie si-a dat seama ca s-a sfarsit perioada ,trebuie sa se curateasca si sa faca acea rugaciune al carei timp este in acel moment,chiar daca asta ar insemna sa prinda foarte putin din rugaciunea respectiva .A spus Profetul pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui :”Cel care a ajuns sa obtina un singur rakat este ca si cum ar fi facut toata rugaciunea”

Sfarsitul ciclului menstrual:

Sunt doua lucruri care arata ca aceasta perioada s-a sfarsit :

1.Apa alba (de culoarea unui gir) care se numeste QASAL BEIDA .In timpul Profetului pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui, femeile se protejau cu un material alb sau cu vata .Poate parea surprinzator dar aceste femei nu se jenau sa puna intrebari si ceea ce le facea pe ele sa-si doreasca sa stie si sa cunoasca cu exactitate aceasta problema era numai credinta puternica si dorinta de a implini intr-u totul poruncile lui ALLAH Ta`aala.Ele chiar mergeau la sotiile Profetului pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui,la A`ysha (ALLAH sa fie multumit de ea) si aratau aceste mijloace de protectie ale lor pentru a le spune daca aceasta perioada s-a terminat sau daca respectiva femeie trebuia sa mai astepte.

           Asa cum a spus Profetul pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui “Nu exista rusine in credinta”.Cel ce nu intreaba de rusine sau crezand ca stie totul risca sa greseasca foarte mult .

ALLAH Ta`aala sa o binecuvanteze pe A`ysha ,daca ea nu ar fi fost noi nu am fi stiut astazi toate aceste lucruri,atat de importante pana la urma in implinirea obligatiilor noastre religioase,conjugalesi de alta natura.

Daca o femeie vede acesta pata alba chiar inainte cu cateva secunde de a incepe rugaciunea fajr,ea trebuie sa tina post (daca este de exemplu luna Ramadan) si imediat cum a vazut-o,ea trebuie sa faca o baie corporala ,sa se curateasca ,dupa care toate prohibitiile avute in perioada de menstruatie se ridica.

“Nu te grabi pana nu vezi qasal baida”

2.JUFUF semnifica introducerea unui material ,vata,tampon in vagin si dupa scoatere acesta sa ramana uscat,curat.Este al doilea semn care semnifica sfarsitul perioadei de menstruatie.

Regulile ciclului menstrual:

* o femeie care are acest ciclu nu se roaga,rugaciunea ei nu este primita ;doar daca de exemplu acest ciclu intervine in timpul rugaciunii si ea a apucat sa faca o rakat (indiferent care rakat) din acesta rugaciune ,trebuie sa-si termine rugaciunea.

Daca de exemplu a inceput rugaciunea de cateva minute doar si ea nu a apucat sa faca aceasta rugaciune si a intervenit ciclul menstrual ,atunci ea va trebui sa recupereze acasta rugaciune cand se va curati(salat qadda).

* in perioada ciclului menstrual o femeie poate sa Il pomeneasca pe ALLAH Ta`aala, poate sa citeasca despre religie,poate sa treaca (traverseze) prin moschee.

In perioada cand aceasta avea ciclu menstrual, Profetul pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui dormea alaturi de A`ysha (ea avea acoperita partea de la brau pana dupa partile intime),asadar sotilor nu le este interzis sa aiba relatii de afectiune,gesturi de tandrete,interdictia se refera doar la intretinerea de relatii intime.

Chiar in timpul Profetului pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui,el a poruncit femeilor sa iasa la rugaciunea de Eid (sarbatoare),fara ca sa se roage ,cid oar ca sa asculte predica.

* o femeie poate citi din Quran.

Majoritatea oamenilor de stiinta au spus ca nu e bine ca femeia in aceasta perioada sa citeasca Quranul cu voce tare.

Bukhari,Ibn Munthir si Safi au spus insa ca acest lucru nu este haram(interzis).

Hadisul care se refera la acest lucru : ca cel care este junub sau femeia care are ciclul menstrual nu poate citi cu voce tare Quran ,este un hadis slab.

Sehul Islam a spus ca femeile in timpul Profetului pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui citeau Quran in aceasta perioada si daca acest lucru ar fi fost interzis,atunci el ar fi fost spus.

Cel care este impur nu se poate apropia de Quran ,insa conform parerilor teologilor,un credincios nu poate fi impur (najasa) ci doar cei necredinciosi sunt impuri.

Abu Huraira ALLAH sa fie multumit de el, a spus ca citirea cu voce tare este permisa doar daca respectiva femeie este eleva sau profesoara.

*  in perioada ciclului menstrual o femeie nu poate tine post ,acest lucru este haram si postul neacceptat.

A spus A`ysha :”Cand ne venea ciclul menstrual ne era poruncit sa recuperam postul dar nu si rugaciunea “.Aceasta este o indurare de la ALLAH Ta`aala.

Daca unei femei i-a aparut ciclul menstrual atunci cand s-a dat Azanul pentru rugaciunea de fajr,atunci ea va trebui sa recupereze acea zi de post.

* o regula fosrte importanta a ciclului menstrual este ca el trebuie sa curga .Adica sangele,indiferent de culoarea lui ,trebuie sa se scurga in afara corpului .

* in perioada ciclului menstrual femeii ii este interzis sa faca tawaf pana nu se curateste; la baza acestei interdictii sta hadisul care spune ca Profetul pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui i-a spus A`yshei sa faca orice din pelerinaj ,mai putin inconjurul Ka`abei.Daca aceasta menstruatie incepe inainte de tawaful wada(tawafulde adio,care se face in timpul Hajjului ),ea nu mai trebuie sa faca acest tawaf.

* un lucru foarte important care trebuie introdus in aceasta sectiune de lucruri obligatorii este acela ca femeia care are ciclu menstrual trebuie sa-si instiinteze sotul asupra acestui lucru,deoarece asa cum am precizat si mai sus,relatile intime sunt interzise in aceasta perioada.

Chestiunea aceasta a menstruatiei nu trebuie sa fie un subiect care ar trebui sa le intereseze doar pe femei.

Profetul pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui le-a spus companionilor sa stea departe de sotiile lor atunci cand ele au ciclu menstrual si ca cel ce nu respecta acest lucru este considerat kafir.

Este o diferenta intre cel care face ceva din greseala nestiintei (istikhal) –a spune despre ceva haram ca e halal si cel care neaga ce a adus Profetul pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui .

De asemenea barbatii trebuie sa cunoasca aceste lucruri pentru ca ei trebuie sa fie cei care le invata pe sotiile lor ,datorita statutului lor de conducatori ai familiei.Cu atat mai mult cu cat fiecare este raspunzator de familia lui si va fi intrebat in Ziua Judecatii ce a facut pentru familia lui.

* in perioada in care are ciclu menstrual nu ii este permis femeii sa divorteze .

 

“O,Profetule!Daca divortati de muieri ,atunci despartiti-va de ele dupa timpul de asteptare prescris pentru ele si socotiti timpul si fiti cu frica fata de ALLAH –Stapanul vostru !…”(Surat At-Talaq,verset :1)

 

Acest verset s-a pogorat atunci cand Abd Allah ben Omar a repudiat-o pe sotia sa cand era la ciclu,el i-a spus aceasta Profetului pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui si acesta s-a maniat si i-a zis sa se intoarca la ea si sa o tina pana cand ea se va curati si va avea din nou ciclu.

* alta regula foarte importanta care este bine de stiut este aceea ca sangele menstrual poate veni in mai multe moduri:

1.in plus sau in minus

2.mai devreme sau mai tarziu

3.avand culoarea intre alb si negru

4.ciclu interupt

5.sangerare uscata.

Aceasta sangerare poate aparea la o femeie in oricare din aceste 5 situatii fara a avea o cauza fiziologica , ci una de natura patologica.

In legatura cu primele doua 1-in plus sau in minus si 2-mai devreme sau mai tarziu, oamenii de stiinta au mai multe pareri .

* Una este aceea ca odata ce o femeie vede sangerarea inseamna ca a inceput perioada ciclului menstrual si atunci cand ea a vazut pata alba ,aceasta perioada s-a terminat .

Aceasta este parerea Imamului Safeii,a lui Seh Islam si a companionului Sahab Mughni Ibn Kudamma –acesta din urma a spus ca :”Daca acest ciclu era clar ca perioada ar fi trebuit ca in Quran sau Sunna sa existe specificat”.

Aceasta pentru ca si in perioada aceea femeile aveau dereglari ale ciclului menstrual.

In situatia 3- culoarea intre alb si negru exista

EXCEPTII de la ciclul menstrual :

Se poate ca in timpul,sau in afara timpului(la sfarsit) de menstruatie sa apara o sangerare de culoare alb mudar sau chiar galbena.

Regula este ca daca aceste tipuri de culori se vad in timpul zilelor normale de ciclu  (pe care fiecare femeie le poate cunoste pe baza unui calendar propriu,macar asa,orientativ) se considera ca acesta este tot ciclu menstrual,insa daca acestea apar dupa ce se vede qasal beida(pata alba) atunci aceasta NU MAI ESTE MENSTRUATIE!

La baza acestei afirmatii stau 2 hadisuri :

Umm Atya a spus :

”Noi,femeile (de pe vremea Profetului pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui) nu mai luam in considerare sufra,sau qudra dupa ce ne purificam”.

A`ysha spunea despre unele femei care trimiteau aceste bucati de panza pentru a vedea daca ceea ce aparea era qasal beida ca nu s-au purificat (Bukhari) .

4-ciclul interupt :daca menstruatia este intrerupta si aceasta este starea in care se prezinta in mod normal ciclu menstrual al respectivei femei si ciclul cand apare,cand dispare pe perioade de ore,sau chiar zile, fara ca femeia sa stie cand este purificata atunci aceasta se considera o dereglare,o  boala .Pentru ca ea sa se poata ruga, trebuie sa faca wudu inainte de a isi implini fiecare rugaciune  (chiar baie corporala,dar daca e imposibil macar wudu) ,numai dupa ce a intrat Azanul.

Unele femei avand asa ceva in afara menstruatiei renunta la rugaciune,la post ceea ce este gresit,aceasta situatie este valabila doar pentru cele care sufera de aceasta dereglare intotdeauna.

Daca insa acest fenomen apare accidental,oamenii de stiinta au emis urmatoarele pareri.

Prima parere: Ibn Taymiaa,Abu Hanifa si Imamul Safeii au spus ca acesta intrerupere se considera tot un ciclu menstrual daca de exemplu femeia a avut sangerari,apoi s-a purificat,apoi iar a avut sangerare ; perioada de purificare nu se ia in considerare.

O femeie careia i-a murit sotul trebuie sa astepte 4 luni si 10 zile ,iar cea care este divortata trebuie sa astepte 3 cicluri menstruale consecutive.

O a doua parere emisa de scoala hanbelita este ca atunci cand o femeie sangereaza atunci ea are ciclu,iar atunci cand este curata ,atunci este purificata.Atunci cand se intampla acest lucru ,dupa 15 zile automat ,femeia se considera tuhur (purificata –de la tahara!).

O a treia parere emisa de Sahab Ibn Mughni –Ibn Kudama este de fapt o parere intre cel doua anterioare .

Daca sangerarea s-a interupt mai putin de 1 zi se considera ca e ciclu menstrual ,iar daca intreruperea ei a depasit o zi,atunci se considera asa cum s-a spus de catre Hanbal .

Cea mai indreptatita parere sa fie urmata este prima! 

5- Sangerarea uscata.

Femeia poate observa ca are o scurgere fara miros,culoare,care seamana cu ciclul menstrual.

Regula este ca daca aceasta  scurgere se vede in timpul zilelor normale de ciclu (pe care fiecare femeie le poate cunoaste pe baza unui calendar propriu,orientativ) se considera ca acesta este tot ciclu menstrual,insa daca acestea apar dupa ce se vede qasal beida(pata alba) atunci aceasta NU MAI ESTE MENSTRUATIE!

 

ISTIKHADA

 

Reprezinta sangerarea femeii fara a se opri ,sau atunci cand ea se opreste pentru o perioada de timp.

Situatia cand sangerarea se opreste o perioada.

Acest tip de sangerare nu este hait (ciclu menstrual) si intre ele este o diferenta foarte mare,pentru ca in timpul ciclului menstrual o femeie nu se poate ruga,nici nu poate tine post,nu poate avea relatii cu sotul ei,insa atunci cand are istikhada,ea poate face orice,ca in perioada cand este pura.

O femeie care are istikhada difera de altele care sunt pure.

In Sahih Bukhari gasim :

A spus A`ysha raa :”Fatima bint Hubaysh i-a spus Profetului pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui :

”Eu nu ma purific niciodata,ce sa fac sa renunt la rugaciune ?” (Fatima se plangea Profetului de aceasta sangerare continua) si el a zis :

”Nu,pentru ca acesta este un vas de sange (afil),dar renunta la rugaciune  o perioada de cateva zile-cat aveai ciclu menstrual si apoi te poti curata”.

Daca acest tip de sangerare se opreste pentru 1,2 zile

Hanna Bint Hujas i-a spus Profetului pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui :

”Eu am o sangerare foarte puternica” si Profetul i-a spus :

”Te sfatuiesc sa pui vata pentru ca intrerupe aceasta sangerare” si ea a spus ca o simpla vata nu o poate opri, atunci Profetul pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui a sfatuit-o mai multe lucruri :

–          sa se spele 23 de zile si apoi sa faca rugaciunea 6-7 zile

–          -sa se informeze in familia ei daca femeile ,dintre rudele sale au aceeasi situatie.

Daca aceasta sangerare vine dupa un ciclu menstrual regulat  ,atunci femeia trebuie sa se ghideze dupa ciclul menstrual pe care–l are si in aceasta perioada ea sa aplice toate prohibitiile acestuia .Dupa ce se termina aceste zile ea trebuie sa faca ghusl si poate face orice ,in afara de 2 lucruri : 

Una dintre companioane a avut istikhada 7 ani.

  1. O femeie care a avut ciclu menstrual regulat si deodata are sangereaza mereu,trebuie sa se ghideze dupa cum avea acest ciclu inainte.La baza acestei afirmatii sta faptul ca Profetul pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui i-a spus sotiei lui Abdul Rahman –Umm Habiba sa astepte perioada cat avea ciclu ,apoi sa se curateasca si sa faca rugaciunea.(Sahih Muslim).

  2. O femeie care a avut de la inceputul ciclului menstrual o menstruatie continua ,fara oprire .Aceasta femeie trebuie sa vada care este aspectul sangerarii ei.,ea trebuie sa poata face diferenta.Daca ea nu poate distinge,dar daca apare o modificare de aspect(mai gros) sau de miros ,atunci acesta se consiera a fi ciclu menstrual si trebuie sa aplice prohibitiile ciclului.

      Dovada este hadisul care spune ca Profetul pacea si binecuvantarea lui ALLAH 

      Ta`aala asupra lui a spus :

      “Sangerarea pe care o are femeia se poate cunoaste dupa aspect, miros ;atunci  

      opriti-va de la rugaciune”.

  1. O femeie care are ciclul neregulat .

Oamenii de stiinta spun ca ea trebuie sa procedeze asa cum procedeaza majoritatea femeilor.

            Ea trebuie sa-si aminteasca de prima zi a ciclului menstrual si trebuie sa intrebe

            femeile din familia ei sau cele care seamana cu ea ca aspect (la organism) ,daca

            acestea au o anumita perioada de timp de exemplu.Dovada este hadisul care spune

           ca Hanna Bint Hujas a spus :

           “O,Profetule ,eu am o sangerare abundenta care ma impiedica sa ma rog si

           Profetul a spus:

           “Te sfatuiesc sa folosesti vata……”(vezi pagina anterioara!).

De exemplu,o femeie care a avut o interventie chirurgicala si are mereu sangerari; atunci trebuie examinata starea femeii,daca operatia a avut ca urmare scoaterea uterului ,atunci ea nu intra in regululile de istikhada .Se aplica reguluile de la sufra,qudra dupa ce ea s-a purificat ,dar la fiecare rugaciune trebuie sa se curete,sa faca wudu dupa ce a intrat Azanul si sa-si puna ceva care sa impiedice sangerarea.Daca insa,uterul nu i-a fost scos ,a spus Profetul pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui :

“Daca a inceput ciclul menstrual sa renunte la rugaciune”,aceasta inseamna ca ea inca mai are ciclu si atunci se aplica regulile de dinainte 1 ,2 si 3.

Diferenta dintre ciclul menstrual si istikhada .

     Sangele din ciclul menstrual este un sange murdar,iar istikhada este un sange natural care nu ne impiedica sa implinim toate obligatiile religioase :rugaciune,post,etc…)

Diferenta dintre femeia care este pura si cea care are istikhada :

* femeia care are istikhada trebuie sa faca wudu la fiecare rugaciune ,doar dupa ce a intrat Azanul si daca vrea sa faca wudu trebuie sa se spele foarte bine si sa-si puna ceva care sa impiedice sangerarea.

 

NIFAS(LAUZIA)

 

Ca si celelalte tipuri de sangerari,nifas este una din situatiile care face parte din sangerarea femeii.

Nifas care vine de la nafasa reprezita rasuflarea pe care o are un om care a fost sufocat si care dupa sufocare poate respira.

La fel se intampla si cu cei care au probleme si ele se termina.

Acest nifas este un “respiro” pentru femeia musulmana,ea este o sangerare care curge din uterul femeii ,dupa nastere,indiferent la cate zile dupa nastere are ea loc sau daca are loc inainte cu o zi sau doua inainte de nastere.

In aceasta perioada de nifas femeia musulmana nu se roaga si nu tine post pentru ca ea nu este curata.

Unii oameni de stiinta au spus ca in zilele de dinainte de nastere ,daca femeia sangereaza ,atunci se aplica aceleasi reguli ca la ciclul menstrual ,insa scoala safeita a spus ca nifas nu este decat in timpul nasterii sau dupa nastere ,chiar daca o femeie are contractii si sangereaza,nu este nifas si se considera ca este curata.Este un punct de vedere corect si o parere dupa care ar trebui sa se ghideze toti.

Perioada de nifas :

Este o opinie care este mai aproape de Sunna si anume ca

* nu exista un minim de zile O femeie poate sau nu sa aiba sangerare dupa nastere.La baza acestei afirmatii sta exemplul Fatimei (Batool) care nastea copiii fara sa aiba nicio sangerare;ea se purifica prin ghusl .

Exista insa un maxim de zile si conform unui hadis sahih acesta este de 40 de zile.

Umm Salama  a spus :

”In timpul Profetului pacea si binecuvantarea lui ALLAH Ta`aala asupra lui erau femei care aveau sangerare dupa nastere 40 de zile”.

Dawud si Tirmidhi au spus ca majoritatea oamenilor de stiinta ,companionii si cei care au venit dupa ei ca (femeile) nu mai faceau rugaciunea 40 de zile ,doar daca se purificau inainte de aceste 40 de zile.

* Daca au trecut 40de zile si femeia mai sangereaza : 

Un lucru foarte important este ca majoritatea considera ca,dupa nastere perioada de lauzie este de 40 de zile si aceasta este o mare greseala,corect este ca nu exista un minim de zile ,o femeie poate naste fara sangerare si atunci ea trebuie sa se curete si sa faca tot ceea ce ii este permis in perioada in care este curata .

Daca femeia are sangerare dupa aceste 40 de zile ,aceasta perioada prelungindu-se mai mult,atunci aceasta sangerare este ciclul menstrual .Ca exemplificare :daca ea avea ciclu menstrual regulat si de exemplu termenul de 40 de zile se termina in ziua a 15-a si ea are de obicei ciclu pe data de 16 ,se poate ca aceasta sangerare sa fie ciclu menstrual care sa-i fi venit in continuare .

* Daca femeia are sangerare mai mult de 40 de zile si nu este perioada in care ar trebui sa aiba ciclu,atunci inseamna ca este istikhada si ea trebuie sa se purifice prin ghusl, dupa care trebuie sa-si indeplineasca toate obligatiile :rugaciune,post,etc.

In Sunna,maximul de zile pentru lauzie este de 40!

Reguli :

Sunt aceleasi reguli ca la ciclul menstrual cu mici si simple diferente :

* femeile care au ciclu menstrual,sunt lauze sau in stare de impuritate (junub) pot citi Quran .

Reguli pentru citirea Quranului :

  • ele pot citi cu ochii ,indiferent de cele trei stari,

  • cele care sunt profesoare pot citi oricum,indiferent daca au ciclu menstrual sau sunt lauze,

  • nu exista vreo interdictie pentru femeie ca nu ar avea voie ca sa citeasca Quran cu voce tare,ceea ce inseamna ca ele pot citi astfel in orice situatie.

      Reguli pentru tawaf (inconjurul Kaa`abei) :

  • tawaful de adio nu este obligatoriu pentru femeile lauze sau care au ciclu menstrual

  • tawaful ifada –trebuie recuperat dupa curatire ,el este o parte care daca nu este implinita invalideaza Hajj-ul .

Regulile perioadei de asteptare :

  • femeia divortata trebuie sa astepte perioada de asteptare de 3 cicluri menstruale  daca ea era lauza,

  • femeia gravida trebuie sa termine perioada de asteptare pana la nastere.

 

Este un capitol in Fiqh care se numeste “Ila” si semnifica ca un barbat trebuie sa jure ca el nu o sa mai aiba nici o relatie intima cu sotia lui ,chiar daca ar jura o data.

 

“Pentru aceia care jura sa nu se mai impreune cu femeile lor le este sorocit un ragaz de patru luni .Dar daca ei se razgandesc,ALLAH este Iertator,Indurator “(Surat Al-Baqara:226).

 

Din ziua in care un barbat a jurat,timp de patru luni el trebuie sa nu se mai apropie de acea femeie ,dar mai mult nu poate sta departe de ea.Dupa aceasta perioada el poate divorta sau o poate lua inapoi ,dandu-i dreptul ce i se cuvine.

Daca o femeie este lauza in aceasta perioada de patru luni,juramantul nu se ia in considerare.

Daca o femeie este in perioada de ciclu menstrual si acest ciclu este interupt (de exemplu ea are un ciclu de 7 zile si in cea de-a patra zi se opreste ,iar dupa 2 zile revine,se considera ca ea are ciclu).Doar dupa ce a vazut pata alba ea se considera ca este pura.

Daca o femeie este lauza si a sangerat doar 20 de zile ,apoi 10 zile a fost curata,apoi in cea de –a 30-a zi a avut din nou sangerare ,se consideraa ca este nifas.

Diferenta :

Unei femei care a avut ciclu menstrual si s-a purificat inainte de perioada totala de ciclu (adica a avut mai putine zile) ii este permis sa aiba relatii cu sotul ei ,la fel si unei lauze.

Hanbal spune ca purificarea nu se poate face inainte de 40 de zile si prin urmare ea nu poate avea nici relatii intime si nici nu poate ce face in perioada normala,de curatenie.

Oamenii de stiinta au spus ca subiectul care tine de aceasta problema a femeilor este cel mai greu din Fiqh pentru ca exista mai mult de 10 pareri pe un subiect.

Insa acesta este un subiect foarte important si care trebuie cunoscut de toti pentru ca el ii implica atat pe soti  ,cat si reglementarea relatiilor conjugale,a divortului si a altor probleme.

 

 Inshaa ALLAH

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: